Sökning: "språkstörning logopedi"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden språkstörning logopedi.

  1. 1. Group activities for people with aphasia – experiences and impact on psychosocial well-being.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Samra Mujkanovic; [2024]
    Nyckelord :aphasia; group activities; rehabilitation; psychosocial; well-being; afasi; rehabilitering; gruppaktiviteter; psykosocialt; välmående;

    Sammanfattning : Afasi är en språkstörning som främst uppstår till följd av en stroke och drabbar cirka 30 % av alla strokepatienter i Sverige. Personer med afasi upplever ofta besvär med det psykosociala välmåendet, exempelvis depression, förlust av arbete och påverkade relationer. LÄS MER

  2. 2. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Huuhka; Johanna Lax; [2023]
    Nyckelord :Logopedi; vårdnadshavarares upplevelser; språkstörning; språkutveckling; språkstimulans; intervention; föreläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER

  4. 4. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  5. 5. Logopedi och appar : En tvådelad studie om appanvändning i intervention vid språkstörning, samt utvärdering av språk- och uttalstränande appar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Moa Dahlberg; Victoria Levisson; [2022]
    Nyckelord :logopedi; appar; språkstörning; SSD; DLD;

    Sammanfattning : Bakgrund Barns användande av surfplattor och mobila applikationer (appar) har de senaste åren ökat. Flera studier har sett att barn har god förmåga att lära sig specifika kunskaper via appar. Allt fler logopeder har börjat använda sig av appar i intervention för barn med språkstörning. LÄS MER