Sökning: "språkstörning pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden språkstörning pedagogik.

  1. 21. Språkutveckling : språkförskolor med inriktning språkstörning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Brandt Nielsen; Linda Feltsen Nyman; [2020]
    Nyckelord :språkförskola; språkstörning; grav språkstörning; språkutveckling; försenad språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Barn med språkstörning har många gånger svårt att samspela med sina kamrater på förskolan. Barn hamnar lätt utanför gruppen och blir “osynliga”. Språkförskolorna utgör här en viktig roll genom att stötta dessa barn i likvälundervisning som i sociala sammanhang. LÄS MER

  2. 22. "Jag fick en blå diamant!" : En interventionsstudie om programmet Spel-etts effekter för läsutveckling och engagemang hos elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Arnesson; Stina Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Graphogame; singel subject design; språkstörning; intervention; läsförmåga;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. När orden begränsar : elever med språkstörning berättar om stöd genom grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Ekholm; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Utformandet av det särskilda stödet för barn och elever med språkstörning : en jämförelse mellan förskolans och grundskolans olika professioner i dess organisationsled

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janet Bauch; Marianne Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; grundskola; grundskollärare; kompetens; läroplansteori; organisationsled; organisering; rektorer; samverkan; specialpedagoger; språkstörning; styrdokument; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Språkstörning är en relativt okänd funktionsnedsättning som kan medföra stora konsekvenser för barn/elever både socialt och i inlärningssituationer. För att motverka dessa konsekvenser är det av stort vikt att barn och elever får bäst möjliga stöd i förskolan och skolan. LÄS MER

  5. 25. Att bygga broar mellan olika professioner - en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beata Tarczynska; [2019]
    Nyckelord :dialogism; lärmiljö; kommunikation; organisation; samarbete; relationer; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBeata Tarczynska (2018). Att bygga broar mellan olika professioner- en studie om samverkan kring arbete med barn i språklig sårbarhet. Specialpedagogiska programmet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER