Sökning: "språkstörning sedan"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden språkstörning sedan.

  1. 1. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Huuhka; Johanna Lax; [2023]
    Nyckelord :Logopedi; vårdnadshavarares upplevelser; språkstörning; språkutveckling; språkstimulans; intervention; föreläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER

  2. 2. ”Ta det lugnt, vi vill lära oss” : En tillgänglig skolsituation för unga med språkstörning, elevers och speciallärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Therese Jensen; Sofia Frankner; [2022]
    Nyckelord :Elevers perspektiv; speciallärare; språkstörning; tillgänglig skolsituation; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Frankner, Sofia och Jensen, Therese (2022).”Ta det lugnt, vi vill lära oss” En tillgänglig skolsituation för unga med språkstörning, elevers och speciallärares perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Hur barn med språkstörning upplever inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cecilia Sonefors; [2021]
    Nyckelord :Språkstörning; inkludering; barns perspektiv; delaktighet; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barn diagnostiserade med språkstörning, utifrån deras upplevelser av att vara inkluderade i skolan. Studien utgår från en gemenskapsorienterad definition av inkludering, denna talar kring inkludering utifrån fem olika teman; ett system, gemenskap på olika nivåer, en demokratisk gemenskap, olikhet som tillgång, pedagogisk och social delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling : språkförskolor med inriktning språkstörning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Brandt Nielsen; Linda Feltsen Nyman; [2020]
    Nyckelord :språkförskola; språkstörning; grav språkstörning; språkutveckling; försenad språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Barn med språkstörning har många gånger svårt att samspela med sina kamrater på förskolan. Barn hamnar lätt utanför gruppen och blir “osynliga”. Språkförskolorna utgör här en viktig roll genom att stötta dessa barn i likvälundervisning som i sociala sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Att förstå en språkstörning : En studie om dess uttryck hos förskolebarn ur ett vuxenperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kajsa Hansson; Maja Nilsson; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskollärare; logoped; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur språkstörningar hos förskolebarn, utan samexisterande diagnoser, kan uppmärksammas och förstås. Forskningsfrågorna behandlar hur logopeder respektive förskollärare beskriver en språkstörning hos barn, samt vilka kännetecken de betonar och när de anser att insatser behövs. LÄS MER