Sökning: "språkstörning svenska som andraspråk"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden språkstörning svenska som andraspråk.

  1. 1. Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Gustafsson; Therese Nord; Anna-Lena Samuelson; [2021-06-22]
    Nyckelord :språkstörning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; kartlägga; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER

  2. 2. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  3. 3. Arbetet med tvåspråkighet i förskolan- goda exempel från en språkavdelning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Catrin Andersson; [2013]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; förskola; tvåspråkighet; språkavdelning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie behandlar arbetet kring tvåspråkighet på en språkavdelning för barn i åldern 3-6 år som inte kan svenska innan de börjar. Syftet med studien är att studera hur pedagoger arbetar med andraspråksutveckling och i vilka situationer barnen själva väljer att tala på sitt modersmål respektive andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av negationer, bisatser och frågor hos svenska barn med språkstörning i jämförelse med barn med typisk språkutveckling och svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Karolina Kempe; Petra Valman; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga grammatiska likheter och skillnader i språkutvecklingen hos barn. De grammatiska strukturer som är aktuella för denna undersökning är negationer, bisatser och frågor. LÄS MER