Sökning: "språkstörning"

Visar resultat 21 - 25 av 444 uppsatser innehållade ordet språkstörning.

  1. 21. Lärares kunskap om språkstörning och deras förutsättning att göra anpassningar för inkludering av elever med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Segerqvist; Susanne Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Språkstörning; Reguljär klass; TEACCH; Inkludering; Lärmiljö; Anpassningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. När spårket brister : En fenomenologisk studie som lyfter förskollärarens upplevelse kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Lickander; Tove Laine; [2023]
    Nyckelord :language difficulties; language development; preschool teacher; phenomenology; preschool teachers experiences; life world; essence; phenomenon; language disorder; interviews; språkliga svårigheter; språkutveckling; förskollärare; fenomenologi; förskollärares upplevelser; livsvärld; essens; fenomen; språkstörning; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram sex förskollärares upplevelser kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsundersökning där förskollärarna intervjuades genom frågor som handlade om deras förutsättningar, metoder, stöttning för barnen, utmaningar och samarbetet. LÄS MER

  3. 23. Språkstörning i förskolan : Förskolepersonals förhållningssätt till barn som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Kurkela; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; language development; language disorder; preschool; Barn i behov av särskilt stöd; förskolan; språkstörning; språkutveckling.;

    Sammanfattning : This study is about preschool staff’s approach to preschool children with language disorder.  The aim of the study is to increase knowledge about the preschool staff’s approach to and working methods with children, with language disorders in preschool. LÄS MER

  4. 24. Lärares klassrumsanpassningar för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Forsberg; Nora Hall; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; anpassningar; inkludering; samarbete; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie är att utveckla kunskap om hur lärare definierar begreppet inkludering relaterat till hur de anpassar sin klassrumsundervisning för elever med språkstörning och hur samarbetet ser ut mellan lärare och andra yrkesprofessioner. Valet av metod för studien är en kvalitativ intervjustudie där fyra lärare i grundskolan som arbetar med elever med språkstörning får svara på frågor om sina kunskaper, anpassningar och om sitt samarbete med andra yrkesprofessioner. LÄS MER

  5. 25. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER