Sökning: "språkstimulerande arbetssätt i förskoleklass"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden språkstimulerande arbetssätt i förskoleklass.

  1. 1. "Språket är ju det viktigaste vi har!" : En flermetodsstudie om språkstimulerande undervisning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Staf; Tomas Staf; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling; högläsning; språklig medvetenhet; lek; muntliga presentationer; smågruppssamtal; öppna frågor.;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att lärare med olika typ av lärarexamen har behörighet att undervisa i förskoleklass och att det för denna skolform inte finns några nationella kursplaner, syftar studien till att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt lärare i förskoleklass beskriver att de arbetar med olika språkstimulerande aktiviteter samt hur de motiverar sitt arbetssätt. Vidare undersöks om typ av lärarexamen påverkar i vilken utsträckning lärare i förskoleklass arbetar med olika språkstimulerande aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande undervisning : En intervjustudie med fenomenografisk ansats, gällande pedagogers erfarenheter av språkstimulerande och språkutvecklande undervisning för elever från förskoleklass till och med årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anette Horvat; Ingrid Johansson; [2016]
    Nyckelord :grundskolans tidiga år; svenska språket; svenska som andraspråk; språkstimulering; språk- och kunskapsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; fenomenografi; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det teoretiska ramverket kring denna kvalitativa studie bygger på ett sociokulturellt perspektiv. Pedagogers erfarenheter och upplevelser av språkutvecklande undervisning i grundskolans yngre åldrar ligger till grund för studien och analyseras med en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  3. 3. The language stimulating classroom. An ethnographic study focusing on the environment, opportunities and interaction

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Kristensen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Det språkstimulerande klassrummet. En etnografisk studie med fokus på miljö, möjligheter och interaktion. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i förskoleklass : - en studie av två pedagogers arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet; Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Melinda Gullback; Malin Lindblad; [2010]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; emergent literacy; Bornholmsmodellen; FonoMix; förskoleklass; högläsning; rollek; språkliga avvikelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att det är viktigt för barn i förskoleklass att få språklig stimulering i sin vardag. I vår studie jämförde vi två pedagogers språkstimulerande arbete i två förskoleklasser. Vi ville se om pedagogerna arbetade efter samma metoder som de förespråkade. LÄS MER