Sökning: "språkstimulerande miljö förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden språkstimulerande miljö förskola.

  1. 1. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmy Eriksson; Rebecka Fredlund; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; inomhusmiljö; förskollärare; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  2. 2. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i leken : Hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling i samband med leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anette Andersson; Sara Palm; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; vuxenstyrd lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning: Språkutveckling är en viktig del i barns vardag eftersom språket utgör en sådan stor del i samspelet med andra människor som exempelvis att kunna lyssna, reflektera och lösa konflikter. De här delarna blir därmed viktiga för barnens kommunikation i leken där förskollärare kan ta vara på det och arbeta med språket i samband med leken. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbete i den flerspråkiga förskolan : En fenomenografiskt inspirerad intervjustudie om villkor för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefina Lindeståhl; [2019]
    Nyckelord :multilingualism; preschool; special education; language development; Swedish as a second language; flerspråkighet; förskola; specialpedagog; språkutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien utgör en analys och jämförelse mellan förskolechefers, specialpedagogers och förskollärares uppfattningar om vilka faktorer för ett språkutvecklande arbetssätt som är framgångsrika i den flerspråkiga förskolan. Ett särskilt fokus har lagts på didaktisk tillämpning av språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Hur pedagoger hanterar flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ekaterina Wiklund; [2019]
    Nyckelord :Mångkulturell förskola; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98) ska förskolan sträva efter att arbeta språkutvecklande och stimulerandepå både svenska och andra modersmål som förekommer i barngruppen. Samtidigt ger inte Lpfö 98 någrakonkreta förslag för hur pedagogerna ska arbeta med detta mål. LÄS MER