Sökning: "språkstimulerande miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden språkstimulerande miljö.

  1. 1. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmy Eriksson; Rebecka Fredlund; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; inomhusmiljö; förskollärare; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  2. 2. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Björklund; Martina Eliason; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; Medvetenhet; Samtal; Språkaktiviteter; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfter vikten av att varje barn i förskolan ska få en miljö och utbildning som stimulerar och möjliggör för språkutveckling. Det är förskollärarens ansvar att språkstimulerande undervisning i förskolan genomförs. LÄS MER

  4. 4. Social och fysisk språkmiljö i förskolan : en kvalitativ studie om förskolläraressyn på en språkstimulerande miljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Carlström Parkkinen; Jenny Badlund; [2021]
    Nyckelord :samspel; kommunikation; material; språkstimulerande strategier; social språkmiljö; fysisk språkmiljö;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskollärares syn på en social och fysisk språkstimulerande miljö i förskolan. Detta med fokus på förskollärares användning av språkstimulerande strategier samt utformningen av en flexibel lärmiljö som kan främja barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i leken : Hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling i samband med leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anette Andersson; Sara Palm; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; vuxenstyrd lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning: Språkutveckling är en viktig del i barns vardag eftersom språket utgör en sådan stor del i samspelet med andra människor som exempelvis att kunna lyssna, reflektera och lösa konflikter. De här delarna blir därmed viktiga för barnens kommunikation i leken där förskollärare kan ta vara på det och arbeta med språket i samband med leken. LÄS MER