Sökning: "språkstimulering i skolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden språkstimulering i skolan.

  1. 1. Flerspråkighet - Möjlighet eller hinder? : En intervjustudie om hur pedagogerna i förskolan stödjer flerspråkiga barns språk- och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Pettersson; Jenny Pokosta; [2015]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; specialpedagogik; mångkulturell identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få en fördjupad kunskap om hur förskolan stödjer och stimulerar flerspråkiga barns språkutveckling, kommunikationsförmåga och identitetsskapande. Vi har valt att studera detta ämne ur ett specialpedagogiskt perspektiv då vi upplevde att detta var en grupp som inte får det stöd i förskolan och skolan som de skulle behöva. LÄS MER

  2. 2. ”Språkstimuleringen måste byggas in i vardagen” : Verksamhetsstöd på förskolan och i grundskolans tidigare år för barn och elever med tal- och språksvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Ahlm; [2011]
    Nyckelord :Förskola; grundskola; språkstimulering; språkutveckling; tal- och språksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilket verksamhetsstöd det finns för barn och elever med tal- och språksvårigheter på förskolan och i grundskolans tidigare år. Frågeställningarna handlar om hur en talpedagog arbetar för att stödja barn med tal- och språksvårigheter, hur ett barns svårigheter kartläggs samt hur barns tal och språk stimuleras under den dagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Vilket språk stimuleras mest hos tvåspråkiga åländska barn? : en enkätstudie om språkstimulering och språkval hemma och i skolan

    M1-uppsats, Ämnesavdelningen för svenska språket och engelska

    Författare :Caroline Eriksson; [2009]
    Nyckelord :språkstimulering; språkval; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka språkstimulering i hemmet och i skolan för att se om det fanns någon obalans. Materialet som användes i studien för att belysa undersökningsfrågan bestod av enkäter. Studiens informanter bestod av föräldrar i tvåspråkiga familjer med elever i årskurs ett och barnens lärare. LÄS MER

  4. 4. Små barn närmar sig läsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Hammarlund; [2009]
    Nyckelord :förskolebarn; litteracitet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; språkstimulering.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur det går till när små barn närmar sig läsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga läsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus på de yngre barnen som ännu inte börjat skolan. LÄS MER

  5. 5. Tidig språkstimulering Pedagogers arbete med barn i förskolan och i de tidiga skolåren Med fokus på läs och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne Frostander; [2008]
    Nyckelord :Språkförsening; språklig medvetenhet; språkmiljö; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes pedagogers arbete med barns/elevers språkutveckling i förskolanoch skolan. Jag undersökte också om pedagoger har stöd av specialpedagoger i arbetet med dom språksvaga barnen/elever och om miljön kan vara språkutvecklande för alla barn/elever. LÄS MER