Sökning: "språksvårigheter i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden språksvårigheter i förskola.

  1. 1. Inkludering av barn i språksvårigheter i förskolan : - “Jag tänker att de här barnen behöver få kännasig trygga i våran miljö, att vi inte är‘va’-människor.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Lundmark; Naima Walter; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; hjälpmedel; inkludering; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar inkluderande med barn i språksvårigheter samt vilka resurser och hjälpmedel som finns att tillgå i förskolan. Arbetet är baserat på semistrukturerade intervjuer och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  2. 2. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : - en kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Larsson; [2022]
    Nyckelord :Hjälpmedel; Kommunikation; Språkutveckling; Språksvårigheter; TAKK; förskola.;

    Sammanfattning : Abstract Communication is important for children’s verbal development. The speaking language is our main communication, but we also use our body language when talking to other people. LÄS MER

  3. 3. Behovet av specialpedagogen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Frida Larsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; gruppstorlek; kompetens; specialpedagogiska insatser; särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Larsson, Frida (2021). Behovet av specialpedagogen i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.   Studiens resultat förväntas ge en inblick i hur specialpedagogerna i undersökt kommun uppfattar förskolans behov av utomstående insatser. LÄS MER

  4. 4. Barn eller pedagoger i behov av särskilt stöd : Att inkludera alla barn med hjälp av specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Franck Ulrica; Hajgató Susanne; [2021]
    Nyckelord :Children in need of special support; inclusion; preschool; socio-cultural perspective; special educator; special educational perspective; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver barn i behov av särskilt stöd och hur de resonerar kring att inkludera alla barn på förskolan. Vi undersöker även vilken roll specialpedagogen har till förskollärare och barn i behov av särskilt stöd på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Hur barn med språksvårigheter inkluderas i förskolans utbildning : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ardita Murseli Musliu; Emelie Wesström; [2021]
    Nyckelord :didactic theory; preschool; preschool teacher; inclusion; inclusive teaching; language difficulties; teaching; didaktisk teori; förskola; förskollärare; inkludering; inkluderande undervisning; språksvårigheter; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare utformar och anpassar sin undervisning och sina lärmiljöer så att barn med språksvårigheter inkluderas i gemensam undervisning. För att undersöka detta genomfördes semistrukturerade intervjuer med sjuförskollärare via en digital plattform. LÄS MER