Sökning: "språksvaga barn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden språksvaga barn.

  1. 1. ”Lever vi i två helt skilda världar? Nej det gör vi egentligen inte” : Förskollärares erfarenheter av arbete med flerspråkighet och samverkan mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Fridlund; Alice Vanek; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärares erfarenheter och beskrivningar kring att möta barn och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska och samverkan mellan förskolan och förskoleklassen i relation till flerspråkiga barn. Studien bygger på en tematisk analys av fem intervjuer med förskollärare verksamma i förskola och förskoleklass och tar ansats i det teoretiska perspektivet, relationskompetens. LÄS MER

  2. 2. Utan kontext blir språket komplext : – speciallärares/specialpedagogers arbete med barn som har en språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Apelgren; Anna Hedberg; [2015]
    Nyckelord :Speciallärare; Specialpedagog; Specialpedagogik; Didaktiska metoder; Språkstörning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur speciallärare och/ eller specialpedagoger arbetar metodiskt med att stötta och stimulera barn som är språksvaga. Vi har genomfört sju observationer och fyra intervjuer utifrån en kvalitativ undersökningsmetod, med syftet att få en så tydlig inblick som möjligt i speciallärarens yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Tecken – endast för döva? : Användning av tecken som komplement i förskolan ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Susanne Sander; [2014]
    Nyckelord :TAKK in preschool – educators’ and children s use of sign language for communication; language development; literacy; TAKK; tecken i förskolan; kommunikation; sociokulturella teorin; inkluderande perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alla barn i förskolan har rätt till en stimulerande språkutveckling, att kunna uttrycka känslor, behov och känna delaktighet i det sociala samspelet. Syften med denna studie är att ge en övergripande bild över hur teckenanvändning i förskolan kan stimulera barns språkutveckling oavsett svårigheter och vad pedagogerna har för inställningen till metoden ur ett sociokulturellt inkluderande perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Barnlitteraturens funktion i förskolan : - Används barnlitteratur enbart som valium för barn?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Ann-Chatrin Eriksson; Annicka Enell; Ann-Charlotte Lennartsson; [2008]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Flerspråkighet; språkutveckling; valium; visuellt berättande;

    Sammanfattning : Gemensamt för oss tre studerande och verksamma pedagoger är att vi anser att barnlitteratur är ett intressant hjälpmedel i vår yrkesutövning. Efter att vi tagit del av en studie som docent Ann-Katrin Svensson genomfört där det framkom att läsning inte är så prioriterad i verksamheten som pedagogerna själva trodde, väcktes vår nyfikenhet över att försöka ta reda på vilken funktion barnlitteratur har i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Tidig språkstimulering Pedagogers arbete med barn i förskolan och i de tidiga skolåren Med fokus på läs och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne Frostander; [2008]
    Nyckelord :Språkförsening; språklig medvetenhet; språkmiljö; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes pedagogers arbete med barns/elevers språkutveckling i förskolanoch skolan. Jag undersökte också om pedagoger har stöd av specialpedagoger i arbetet med dom språksvaga barnen/elever och om miljön kan vara språkutvecklande för alla barn/elever. LÄS MER