Sökning: "språkträning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språkträning i förskolan.

  1. 1. Vad händer i tamburen? : En kvalitativ studie om barns olika möjligheter och begränsningar till stöd i tamburen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natasha Hikkaduwage; Olivia Andersson; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskollärare; videoobservation; intervju; tamburen som lärmiljö;

    Sammanfattning : Granskningar från Skolinspektionen (2016, 2017) visar att det uppstår klyftor i utbildningen samt bristande kunskaper om specialpedagogik, barn i behov av särskilt stöd och tamburen som lärmiljö i flera svenska förskolor. Syftet med studien är att vidga kunskapen om äldre barns behov av särskilt stöd i tamburen ur ett förskolesammanhang. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Skogh; Jessica Åsberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; pedagog; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Synen på högläsning har genom åren förändrats, från att till stor del ha varit ett hjälpmedel för gemenskap till att idag ses som något grundläggande för barns språkutveckling. Detta visar sig bland annat i förskolans läroplan, där språkutveckling lyfts som ett centralt begrepp. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med språk på en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Khadijah Gseaa; [2009]
    Nyckelord :tvåspråkighet; förskola; språk;

    Sammanfattning : BAKGRUNDJag tar i min bakgrund upp att det finns flera olika sätt att arbeta med språk på en förskolaoch att det finns två olika sätt att bli tvåspråkig på. Jag belyser även vad läroplanen förförskolan säger om språkets plats i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie av modersmålsstöd i förskolan i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Yukiko Tanaka; [2007]
    Nyckelord :Modersmålsstöd; modersmål; tvåspråkighet; flersprå;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka och klargöra hur modersmålsstöd fungerar i förskolan ochsamtidigt lyfta fram modersmålets betydelse för barns språk- och identitetsutveckling. Den empiriskaundersökningen har som mål att undersöka pedagogernas arbetssätt i flerspråkiga förskolor och attutreda hur modersmålsstödet fungerar i förskolan i Göteborg. LÄS MER

  5. 5. Barn med Downs syndrom: språkträning och social träning : - Fyra fallstudier av barn i tidiga åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning

    Författare :Lena Lundmark; [2007]
    Nyckelord :Downs syndrom; inkludering; Karlstadmodellen; samhällsstöd; språkstörning; TAKK; tidig intervention;

    Sammanfattning : Intresset för barn med Downs syndrom har funnits hos mig sedan förskollärarutbildningen för 25 år sedan, då jag under en praktikperiod mötte en flicka med detta syndrom. Hon var vid 13 års ålder utan verbalt tal. LÄS MER