Sökning: "språktypologi svenska"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden språktypologi svenska.

  1. 1. Jämförelse mellan svenska och elevens modersmål : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med det centrala innehållet ”jämförelse mellan svenska och elevens modersmål” i kursen Svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Sandström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk 1; språkutbildningspolicy; transspråkande; LCT; specialisering; andraspråksutveckling; språkorienteringar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att genom intervjuer med verksamma gymnasielärare inom ämnet Svenska som andraspråk undersöka hur de arbetar med det centrala innehållet jämförelse mellan svenska och elevens modersmål i kursen Svenska som andraspråk 1. De intervjuade lärarna berörde fyra olika teman: andraspråksutveckling, transspråkande, språktypologi och språksociologi. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och begränsningar för tredjespråksskrivande : en analys av vuxna elevers upplevelser

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vilmos Ville Erdedi; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; tredjespråk; L3; tredjespråksskrivande; engelska som tredjespråk; vuxna elever; lärandestrategier; språktypologi; motivation; Komvux; kunskapskrav; engelskundervisning.;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats undersöks skrivande på engelska som tredjespråk (L3). Elevgruppen som undersöks har svenska som andraspråk (L2) och läste engelska på Komvux under kalenderåret 2020. LÄS MER

  3. 3. Fonologi och rättskrivning hos flerspråkiga barn i årskurs två

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Louise Bengtsson; Pia Sjölund; [2010]
    Nyckelord :Språktypologi; fonologi; nonsensord; rättskrivning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : För att kunna läsa och skriva behöver barn både kunna diskriminera mellan olika fonem och sätta ihop dessa till en helhet i enlighet med målspråkets regler. Då olika språk har olika språktypologier var det ena syftet att jämföra hur fonologisk produktion och skrivning av svenska språket kunde skilja sig hos barn i årskurs två med arabiska och somaliska som modersmål med en svensk kontrollgrupp som hade svenska som modersmål. LÄS MER