Sökning: "språktypologi"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet språktypologi.

  1. 1. Jämförelse mellan svenska och elevens modersmål : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med det centrala innehållet ”jämförelse mellan svenska och elevens modersmål” i kursen Svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Sandström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk 1; språkutbildningspolicy; transspråkande; LCT; specialisering; andraspråksutveckling; språkorienteringar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att genom intervjuer med verksamma gymnasielärare inom ämnet Svenska som andraspråk undersöka hur de arbetar med det centrala innehållet jämförelse mellan svenska och elevens modersmål i kursen Svenska som andraspråk 1. De intervjuade lärarna berörde fyra olika teman: andraspråksutveckling, transspråkande, språktypologi och språksociologi. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och begränsningar för tredjespråksskrivande : en analys av vuxna elevers upplevelser

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vilmos Ville Erdedi; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; tredjespråk; L3; tredjespråksskrivande; engelska som tredjespråk; vuxna elever; lärandestrategier; språktypologi; motivation; Komvux; kunskapskrav; engelskundervisning.;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats undersöks skrivande på engelska som tredjespråk (L3). Elevgruppen som undersöks har svenska som andraspråk (L2) och läste engelska på Komvux under kalenderåret 2020. LÄS MER

  3. 3. Fonologi och rättskrivning hos flerspråkiga barn i årskurs två

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Louise Bengtsson; Pia Sjölund; [2010]
    Nyckelord :Språktypologi; fonologi; nonsensord; rättskrivning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : För att kunna läsa och skriva behöver barn både kunna diskriminera mellan olika fonem och sätta ihop dessa till en helhet i enlighet med målspråkets regler. Då olika språk har olika språktypologier var det ena syftet att jämföra hur fonologisk produktion och skrivning av svenska språket kunde skilja sig hos barn i årskurs två med arabiska och somaliska som modersmål med en svensk kontrollgrupp som hade svenska som modersmål. LÄS MER

  4. 4. Les séquences explicatives dans les conversations exolingues

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Franska

    Författare :Rasmus Persson; [2005]
    Nyckelord :Humaniora; Humanities; Romanska språk; Romance Languages; Corpus Westin; Kerbrat-Orecchioni; de Gaulmyn; Gülich; etnometodologi; interaktionism; texttypologi; textlingvistik; samtalsanalys; konversationsanalys; exolingvala samtal; förklaringar; franska; explikativa sekvenser; Comparative linguistics; typology; Jämförande lingvistik; språktypologi; French; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Le but de ce mémoire a été d'examiner comment les séquences explicatives fonctionnent dans les conversations exolingues. Nous avons extrait 15 exemples d'un grand corpus (le Corpus Westin) pour y étudier comment les participants collaborent, comment les explications s'intègrent, et pour déterminer la position que l'explication prend par rapport aux autres genres de discours. LÄS MER

  5. 5. Genusbyten - en fallstudie av romanska språk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Sofia Söderberg; [2004]
    Nyckelord :Genusbyte; Romanska språk; Latin; Jämförande språkstudie; Språktypologi; Morfologi; Semantik; Substantiv; Comparative linguistics; typology; Jämförande lingvistik; språktypologi; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Varför byter substantiv genus? Genus är i indoeuropeiska språk en semantisk nominalklassificering som är formellt implicerad. Detta innebär att varje genus har en semantisk kärna som tenderar att uttryckas genom ändelser hos substantivet (men bekräftas genom dess dependenter). LÄS MER