Sökning: "språkundervisning engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden språkundervisning engelska.

  1. 1. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  2. 2. Engelskans plats i klassrummet : Fokus på lärares kommunikation i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Kristoffersson; Felicia Haag; [2023]
    Nyckelord :code-switching; Språkundervisning; årskurs 4–6; kodväxling; flerspråkighet; andraspråksinlärning; engelska; klassrumsobservation; förstaspråk; målspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilken plats språken svenska och engelska har i klassrummen hos lärare i årskurs 4–6. Studien är genomförd via klassrumsobservationer, på två svenska skolor som har elever med olika kulturella bakgrunder, det vill säga olika förstaspråk. LÄS MER

  3. 3. Engelska eller svenska? Eller både och? : En kvalitativ studie med fokus på lågstadielärares språkanvändning i engelskämnet i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2022]
    Nyckelord :språkanvändning; lågstadielärare; engelskundervisning; årskurs tre; Sverige; observation; intervju; språkväxling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om svenska lågstadielärares språkanvändning i engelskundervisningen. Detta gjordes genom att observera och intervjua tre verksamma lärare i grundskolans årskurs tre. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa i engelska med stöd av elevers första språk eller ”English Only”?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ayah Pdier; [2022]
    Nyckelord :”English-only”; Target language; andraspråk; engelskundervisning; förstaspråk; L1; L2;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares syn på användandet av elevernas förstaspråk eller ”English-only” i engelskundervisningen, samt vilken potentiell utveckling de ser att den valda strategin resulterar i. Studien är kvalitativ och byggt på intervjuer med sju grundskollärare. Studien anlägger två teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. It's storytime! : Elevperspektiv på att använda bilderböcker i engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Bark; Miia Cederqvist; [2022]
    Nyckelord :Picture books; Children s literature; EFL English as a foreign language ; Second language learning; elementary school.;

    Sammanfattning : Engelska som skolämne behöver bemöta eleverna på ett motiverande sätt och ha ett innehåll som främjar elevernas språkförmågor så att de kan bli trygga språkanvändare på engelska i framtiden. Forskning anser att läsning är en grundläggande nyckel för att skaffa ny kunskap. LÄS MER