Sökning: "språkundervisning för gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden språkundervisning för gymnasiet.

  1. 1. Ordinlärning med digitala verktyg i moderna språk : Kan ordinlärningsprogram hjälpa lågpresterande elever att lära sig glosor?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Magnusson; Waltraud Prem; [2020]
    Nyckelord :språkundervisning; digitalisering; glosinlärning; elever med svårigheter;

    Sammanfattning : Ordinlärning är en grundläggande byggsten och förutsättning för att förvärva kunskaper i ett främmande språk. Detta kan särskilt för lågpresterande elever innebära en stor utmaning. LÄS MER

  2. 2. Lärarna, låtarna och lusten : Om didaktiska musikaktiviteter i spanskundervisningen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Manuel Vidal; [2019]
    Nyckelord :Språkdidaktik; motivation; kultur; musik; sång; språk; språkundervisning; språkinlärning; spanska; moderna språk;

    Sammanfattning : En undersökning av hur lärare i spanska, åk 6-9 och gymnasiet, använder musik i sin undervisning, vilka dessa aktiviteter är och syftet med dem. Studien visar att musik och sång bl.a är gynnsam för att undervisa kultur och att musikaktiviteter har motiverande effekter.  . LÄS MER

  3. 3. Serier som visuellt stöd i Bild och Engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Borglin; [2018]
    Nyckelord :serier; bildundervisning; engelskundervisning; interkulturellt perspektiv; högstadie; gymnasium;

    Sammanfattning : I följande litteraturöversikt fördjupar jag mig i användning av serier som visuellt stöd inom undervisning i Bild och Engelska på högstadiet samt på Gymnasieskolan. Detta är även ett gestaltande arbete, då delar av inledning, bakgrund, resultat och avslutande reflektion presenteras i serieformat. LÄS MER

  4. 4. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Engkvist; [2017]
    Nyckelord :diskurs; främmande språk; grammatik; moderna språk; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER

  5. 5. Rollspel som didaktisk metod i språkundervisning. Erfarenheter från en gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Caterina Nilsson Marianucci; Marta Suchora; [2016-03-22]
    Nyckelord :rollspel; didaktisk metod; moderna språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att ta reda på hur skolungdomar på gymnasial nivå kan undervisas i främmande språk med rollspelsmetodiken och vad man kan förvänta av undervisningen som utförs med denna metod. Inledningsvis har vi undersökt rollspelets roll i undervisningen genom tiderna och hur man kommit fram till dagens teoribildning gjord av Vygotskij och Dewey och senare av pedagogerna Heathcote och Bolton. LÄS MER