Sökning: "språkundervisning för gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden språkundervisning för gymnasiet.
1. Ordinlärning med digitala verktyg i moderna språk : Kan ordinlärningsprogram hjälpa lågpresterande elever att lära sig glosor?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Ordinlärning är en grundläggande byggsten och förutsättning för att förvärva kunskaper i ett främmande språk. Detta kan särskilt för lågpresterande elever innebära en stor utmaning. LÄS MER
2. Lärarna, låtarna och lusten : Om didaktiska musikaktiviteter i spanskundervisningen
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : En undersökning av hur lärare i spanska, åk 6-9 och gymnasiet, använder musik i sin undervisning, vilka dessa aktiviteter är och syftet med dem. Studien visar att musik och sång bl.a är gynnsam för att undervisa kultur och att musikaktiviteter har motiverande effekter. . LÄS MER
3. Serier som visuellt stöd i Bild och Engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I följande litteraturöversikt fördjupar jag mig i användning av serier som visuellt stöd inom undervisning i Bild och Engelska på högstadiet samt på Gymnasieskolan. Detta är även ett gestaltande arbete, då delar av inledning, bakgrund, resultat och avslutande reflektion presenteras i serieformat. LÄS MER
4. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER
5. Rollspel som didaktisk metod i språkundervisning. Erfarenheter från en gymnasieskola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Studiens syfte har varit att ta reda på hur skolungdomar på gymnasial nivå kan undervisas i främmande språk med rollspelsmetodiken och vad man kan förvänta av undervisningen som utförs med denna metod. Inledningsvis har vi undersökt rollspelets roll i undervisningen genom tiderna och hur man kommit fram till dagens teoribildning gjord av Vygotskij och Dewey och senare av pedagogerna Heathcote och Bolton. LÄS MER