Sökning: "språkundervisning metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden språkundervisning metoder.

  1. 1. Språkundervisning i mångfaldsmiljö : Grundskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Juvenal Hatungimana; [2023]
    Nyckelord :diversity; French; compulsory school; teachers; students; multilingualism; mångfald; franska; grundskola; lärare; elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Det övergripande syfte med detta arbete är att undersöka och analysera hur ett urval av grundskollärare som undervisar i franska i årskurs 7 till årskurs 9 uppfattar och hanterar mångfaldens aspekter bland eleverna i dessa årskurser. Genom att studera lärarnas perspektiv kan man få en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som uppstår när man undervisar franska i en miljö präglad av mångfald. LÄS MER

  2. 2. ”Många vägar kan leda till Rom…” – om grammatikens plats i engelskundervisning. : En kvalitativ intervjustudie om fem lärares uppfattning om grammatikundervisning i engelska på högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Backlund; [2021]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; engelska; grammatik; språkundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras fem högstadielärares uppfattningar om grammatikundervisning i engelska. Syftet är att undersöka och belysa lärarnas syn på grammatikundervisning och deras uppfattning om styrdokumentens påverkan. Fem halvstrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Transpråkandet ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nazem Kadhem; Muntaha Al-Sudan; [2020]
    Nyckelord :andraspråk; flerspråkighet; språkundervisning; transspråkande; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Translangauging eller transspråkande är ett arbetssätt som kan användas i skolor med många nyanlända elever. Det finns flera studier och artiklar som undersöker den teoretiska bakgrunden till transspråkande och många av dessa ger skäl till att det bör praktiseras under språkundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Språkundervisning och flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares språkdidaktiska val för flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Ljusberg; Erik Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; språkundervisning; flerspråkighet; didaktisk teori; undervisningsstrategier; fenomenografisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka språkundervisningen av flerspråkiga barn i förskolan. Den metodologiska utgångspunkten för intervjuerna var att fenomenografiskt undersöka förskollärarnas uppfattning av sina didaktiska val. Observationerna uppmärksammade delar av förskolans fysiska miljö. LÄS MER

  5. 5. Hur undervisar man i moderna språk elever som har diagnostiserade Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Joons; [2019]
    Nyckelord :Inlärningssvårigheter; undervisning; moderna språk; didaktiska hjälp; neurovetenskap; svenska skolsystemet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att presentera de olika utmaningar som elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ställer på Sveriges utbildningsystem och i synnerhet när det handlar om att undervisa dem i moderna språk. Studiens frågeställning är hur lärarna i moderna språk undervisar elever med olika typer av inlärningssvårigheter. LÄS MER