Sökning: "språkundervisning tyska"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden språkundervisning tyska.

  1. 6. Wie lässt sich das Interesse am Erlernen von Deutsch als Fremdsprache (wieder) steigern? : Warum lernt man als schwedischer Schüler neben der eigenen Muttersprache gerade Deutsch als zweite Fremdsprache? Was sind Anreize dafür?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Lutz Dressler; [2016]
    Nyckelord :Foreign language; German; French; Spanish; motivation; attitudes; learning; teaching; interest; second language; third language; choice of language; DaF; deutsch; spanisch; französisch; Fremdsprache; Grundschule; moderna språk; tyska; spanska; franska; språkundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : By the means of a questionnaire the present work examines the attitudes among pupils between the 5th and 9th grade towards choosing French, Spanish or German as their third language. The main question to be answered is "What needs to be improved to raise the interest in choosing specifically German as their preferred third language?". LÄS MER

  2. 7. Handdockor i gymnasiets språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Dittmar; [2015]
    Nyckelord :handdocka; instruktionsmaterial; språk; tyska; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Tanken till det här examensarbetet initierades under min tid som språklärare i moderna språk (tyska) och modersmålsundervisningen på gymnasiet och grundskolan. Syfte med detta examensarbete är att sammanställa introduktionsmaterial för lärare som vill arbeta med handdockor på gymnasiet. LÄS MER

  3. 8. Språkpolitik i Sverige och Tyskland : En kontrastiv studie med fokus på organisation av andraspråksundervisning för nyanlända vuxna invandrare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Marion Garske; [2014]
    Nyckelord :Språkpolitik; invandringspolitik; SFI; integrationskurs; migration; språklag; språktest;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att belysa och jämföra språkpolitiken i Sverige och Tyskland med särskilt fokus på styrdokument som gäller språkundervisning av nyanlända vuxna invandrare. Frågeställningarna som studien skulle besvara var följande: Vad är det som anges i den nationella lagstiftningen om den enskildes tillgång till språk både vad gäller modersmål och andra språk? Hur organiseras undervisningen i andraspråk för vuxna nyanlända i Sverige respektive Tyskland? Vilka likheter och skillnader finns mellan Tyskland och Sverige vad gäller organisation av andraspråksutbildning för nyanlända vuxna? Jag använde mig av en kvalitativ metod, där materialurvalet bestod av tyska och svenska lagtexter inom relevant område. LÄS MER

  4. 9. Språkvalet i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Falk; [2013]
    Nyckelord :Språkval; Moderna språk;

    Sammanfattning : Eleven kan välja franska, spanska eller tyska inom ramen för moderna språk inför åk 6. Det är en möjlighet som finns sedan Lpo 94. Innan dess påbörjades det andra språket i åk 7. LÄS MER

  5. 10. Dagens undervisning i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Amjad Fathi; [2012]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt behov; moderna språk; målspråk; språkfärdighet; språkinlärning; språkundervisning; tvåspråkighet; variation;

    Sammanfattning : Dagens undervisning i tyskaToday’s teaching in GermanArbetet syftar till att lägga fram en bild om hur dagens undervisning i tyska brukar ske på ett antal grund- och gymnasieskolor. Med hjälp av den aktuella forskningen i litteraturen samt några intervjuer med lärare i tyska ska bilden huvudsakligen belysa lärarens arbetssätt och strävande att ge en meningsfull språkundervisning för alla elever. LÄS MER