Sökning: "språkundervisning"
Visar resultat 21 - 25 av 256 uppsatser innehållade ordet språkundervisning.
21. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER
22. Att sjunga sig till språk : Sång i språkundervisning för nyanlända högstadieelever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : This paper is a study of a class of newly immigrated students, age 13–15, that currently is learning sufficient Swedish to be able to attend the regular education in secondary school, and how they perceive different methods of learning language through music – specifically singing. By teaching four different songs in four different ways, I have tried to establish if it is possible to distinguish a superiour method for teaching a second language by singing. LÄS MER
23. Vad spelar det för roll? : En studie om spel som redskap i ämnet Moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta arbetes undersökning är att fördjupa kunskapen om hur, när och varförspel används i (modern) språkundervisning samt hur spel påverkar elevernas lärande. Istudien analyserades och diskuterades befintliga hypoteser kring spel som inlärningsredskapi jämförelse med insamlat data av en digital enkätundersökning av 24 språklärare och derasattityder till spelets användning under deras lektioner. LÄS MER
24. Hur påverkar elevers användande av lärandematriser deras textskapande i svenskämnet i årskurs 4-6?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I denna kunskapsöversikt sammanställs och kritiskt granskas forskning kring lärandematriser och hur de påverkar elevers textskapande. Forskningen breder ut sig mellan årskurserna 4-6 och anknyter specifikt till språkundervisning med fokus på skrift i svenska. LÄS MER
25. Att undervisa i engelska med stöd av elevers första språk eller ”English Only”?
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares syn på användandet av elevernas förstaspråk eller ”English-only” i engelskundervisningen, samt vilken potentiell utveckling de ser att den valda strategin resulterar i. Studien är kvalitativ och byggt på intervjuer med sju grundskollärare. Studien anlägger två teoretiska perspektiv. LÄS MER