Sökning: "språkutvecklande aktivitet"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden språkutvecklande aktivitet.

  1. 11. Litteratur och högläsning i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt till litteratur som språkutvecklande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabella Sundell; Carolina Utter; [2021]
    Nyckelord :Children; interactions; language development; literature; reading aloud; barn; interaktioner; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger i förskolan arbetar med litteratur och högläsning på ett sätt som gynnar barns språkutveckling.   Studien har genomförts på två separata förskolor där tio pedagoger har medverkat i enskilda kvalitativa intervjuer, vilket valts för att få ett fylligt underlag att analysera. LÄS MER

  2. 12. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  3. 13. Bland bokstäver och troll : En kvantitativ studie om förskollärares syn på högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Gunilla Öhlund; Petra Ahlgren; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; språkutveckling; högläsning; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om förskollärares syn på sina arbetssätt och förhållningssätt kring barnens språkutveckling vid högläsning. Vi upplever att högläsning är en central del i barnens språkutveckling och uppfattar att många förskollärare saknar kompetens inom området. LÄS MER

  4. 14. Läsvilan : Mer än vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jan Thomas Vernersson; Alagie Abdoulie Bojang; [2021]
    Nyckelord :Reading rest; rest; reading aloud; language skills; literacy; sociocultural perspective; Läsvila; vila; högläsning; språkutveckling; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de didaktiska val förskollärare gör i samband med läsvilan. Empirin till studien samlades in genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Analysen av empirin gjordes med hjälp av en fenemenografisk analysmodell i sju steg som synliggör hela analysprocessen. LÄS MER

  5. 15. Högläsning som språkutvecklande verktyg i förskolan : Intervjuer med förskollärare om högläsningens betydelse i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maja Englund; [2021]
    Nyckelord :children s literature; preschool; read aloud; teacher; language development; preschool.; Barnlitteratur; förskola; högläsning; lärare; språkutvecklande arbete;

    Sammanfattning : The preschool's activities have a long tradition of reading aloud to children asa daily activity, usually as a rest for the children in the middle of the day. Thepurpose of this study is to shed light on how the teachers use children's literature from a language development perspective. LÄS MER