Sökning: "språkutvecklande aktivitet"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden språkutvecklande aktivitet.

  1. 16. Högläsning i förskolan : En språkutvecklande aktivitet för alla barn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Nordh; Julia Lundmark; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Högläsning; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares användning av högläsning som språkutveck- lande verktyg med barn i förskolan. Användningen av högläsning undersöktes i relation till vilken åldersgrupp förskollärarna arbetade med, för att kunna jämföra eventuella skillnader. LÄS MER

  2. 17. ”Fröken, läs för mig” : En intervjustudie om förskollärares arbetssätt gällande högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Elmgren Persson; Anna-Maria Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Högläsning har en given roll i förskolan och i den nya läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019 lyfts högläsningens betydelse för barns språkutveckling fram ytterligare. Att barn tidigt i livet får möta, ta del av och samtala om litteratur gynnar deras språkutveckling och är ett stöd i den begynnande läs-och skrivutvecklingen enligt befintlig forskning inom området. LÄS MER

  3. 18. En bild är inte bara en bild : En kvalitativ studie om bildens betydelse för förskolebarns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Rosqvist; Liza Petersson; [2019]
    Nyckelord :bild; estetiska lärprocesser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Med hjälp av bilder kan barns utveckling av verbalt språk stödjas. Genom att pedagoger och barn samlas kring bilder i verksamheten kan diskussioner uppkomma vilket kan leda till att barnets verbala språk utvecklas. LÄS MER

  4. 19. Den pedagogiska måltiden : En studie om språkutveckling och språklig medvetenhet i förskolans måltidssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emmelie Möllberg; [2018]
    Nyckelord :Preschool; language; language development; meal situation; preschool teacher; Förskola; språk; språkutveckling; måltidssituation; förskollärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how preschool teachers act as well as express themselves to children during mealtime, in order to promote language development. In addition, the purpose is to discover how preschool teachers view the mealtime situation from a linguistic perspective. LÄS MER

  5. 20. Förskolans påverkan på barns språkutveckling : med fokus på högläsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva Makridaki; Danijela Vujcic; [2018]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Högläsning; Språkutveckling; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet bakom denna studie är att undersöka hur förskolläraren arbetar med högläsning för att främja barns språkutveckling. Högläsningen är en aktivitet som ger barn möjligheten att utveckla sina egna tankar och även ta del av andras. LÄS MER