Sökning: "språkutvecklande inom SO"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden språkutvecklande inom SO.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ardiana Peci; Duarta Kadriu; [2022]
    Nyckelord :language development; translanguage; multilingual classroom; språkutvecklande arbete; ämnesspråk; ämneslitteracitet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka språkets betydelse i de samhällsorienterande ämnena. För att åstadkomma detta tar vi hjälp av hur forskning belyser och hur de förmedlar ett språkutvecklande arbetssätt i so-ämnen, men även hur det förstärker elevernas språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt för yngre barn inom de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Printzlow; Sema Suvakci; [2022]
    Nyckelord :Skolspråk; SO-undervisning; Språkutveckling; Språkutvecklande arbetssätt; Vardagsspråk;

    Sammanfattning : Sammandrag  Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka varför lärare ska arbeta med språkutveckling inom SO-ämnena. Samt på vilket sätt lärare kan arbeta med språkutveckling i klassrummet inom SO-ämnena. Kunskapsöversikten tar upp vikten av att implementera skolspråket och vilken betydelse detta har. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :cooperative learning; curriculum; democracy; feedback; John Dewey’s theory of education; language development; negative effects; ontology; pragmatism; school strategies; social interaction; standpoint theory; teaching strategies; zone of proximal development ZPD .; kooperativt lärande; pragmatism; proximala utvecklingszonen; scaffolding; socialt samspel; språkutvecklande;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt är syftet att undersöka hur det sociala samspelet jämfört med ettpragmatiskt förhållningssätt kan främja språkutveckling i SO-undervisningen. Detta hargenomförts genom att jämföra olika vetenskapliga artiklar. Artiklarna vi valde att undersöka,hämtades från olika databaser, Ebsco, Eric och Google Scholar. LÄS MER

  4. 4. Det språkutvecklande arbetssättets betydelse i SO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Aylin Kamber; Emma Hyllander; [2022]
    Nyckelord :samhällsorienterade ämnen; skolspråk; SO; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att analysera hur lärare i den svenska skolan arbetar med språkutvecklande arbetsmetoder inom de samhällsorienterade ämnena, varför det är viktigt och vilken effekt den här typ av arbetsmetod har på elevers språk- och kunskapsutveckling. Kunskapsöversikten kommer även lyfta upp kopplingen mellan språket och lärandet. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbetssätt för första- och andraspråkselever inom SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2022]
    Nyckelord :Språkutveckling; språkinlärning; vardagsspråk; skolspråk; ämnesspråk; modersmålsundervisning; andraspråkselever; förstaspråkselever;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER