Sökning: "språkutvecklande redskap och sång"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden språkutvecklande redskap och sång.

  1. 1. Musik och språkutveckling : En intervjustudie om musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Camilla Johansson; [2022]
    Nyckelord :music; linguistic development; singing; music therapy; sociocultural perspective; interviews; musik; språkutveckling; sång; musikterapi; sociokulturellt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som ett redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan, samt vilka samverkande faktorer de uppfattar finns mellan språket och musiken. Intresset är att belysa musikens möjliga användningsområden utöver ordinarie musikundervisning och att diskutera musikämnets förutsättningar i skolan. LÄS MER

  2. 2. Musik i klassrummet : Språkutvecklande redskap som lärare kan använda i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Esther Fridborg; Sara Martinsson; [2018]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksätt; estetiska lärprocesser; musik; språklig medvetenhet; språkutvecklande redskap och sång;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ”Musik är ett språk som tillåter mig att kommunicera med själen och hjärtat” - En studie om hur sång kan användas som ett verktyg i SFI-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ingela Bryhagen; Cecilia Claesson; [2015]
    Nyckelord :utbildningsvetenskap; musikpedagogik; SFI-undervisning; svenska som andraspråk; sång; educational sciences; music education; Swedish for immigrants; Swedish as a second language; singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines how singing can be used as a language development method in second language acquisition for immigrants in Sweden. The aim is to investigate whether there are advantages of using singing when teaching pronunciation to second language students, and how students experience education where music is integrated. LÄS MER

  4. 4. Användning av musik som redskap för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Liljefors; Maria Liljefors; [2013]
    Nyckelord :interaktion; kommunikation; musik; språkinlärning; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger på lågstadiet arbetar med musik i språkutvecklande syfte samt varför de gör detta. Jag undersökte hur pedagogerna arbetar när de brukar musik i språkutvecklande syfte samt varför de arbetar på detta sätt. LÄS MER