Sökning: "språkutveckling SvA-lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden språkutveckling SvA-lärare.
1. Att arbeta med andraspråkselevers språkutveckling inom svenskämnet : En kvalitativ undersökning av lärares syn på andraspråkselevers språkutveckling i svenskundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats grundar sig på en undersökning som är utförd med åtta F-3 lärare. Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om lärarnas förhållningssätt till styrdokumenten samt vilka didaktiska modeller som används i svenskundervisningen, för att ge andraspråkseleverna de rätta förutsättningarna. LÄS MER
2. ”Att inte prata onödigt, det hjälper ju dem” : Sex lågstadielärare beskriver sitt arbete med SVA-elever i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare och SVA-lärare i lågstadiet beskriver sitt arbete och samarbete för att gynna SVA-elever i svenskundervisningen. Studien tar teoretisk utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och kollegialt lärande. LÄS MER
3. Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. LÄS MER
4. Samarbete mellan SvA-lärare och klasslärare : en kvalitativ studie av lärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka ett antal lärares uppfattningar beträffande samarbetet mellan SvA-lärare och klasslärare. Studien syftar även till att undersöka vilka utvecklingsmöjligheter som de tycker sig se i det samarbetet. LÄS MER
5. Mottagande och inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet : - En intervjustudie med åtta fritidspedagoger
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studien synliggör åtta fritidspedagogers beskrivningar och erfarenheter av mottagande ochinkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Syftet med studien är attanalysera hur fritidspedagoger beskriver sitt arbete med mottagande ochinkludering av nyanlända elever. LÄS MER