Sökning: "språkutveckling SvA-lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden språkutveckling SvA-lärare.

  1. 1. Att arbeta med andraspråkselevers språkutveckling inom svenskämnet : En kvalitativ undersökning av lärares syn på andraspråkselevers språkutveckling i svenskundervisningen. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lizette Gradin; Vilma Broberg; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; andraspråk; förstaspråk; förutsättningar; kunskapsutveckling; möjligheter; språkutveckling; SVA-lärare; SVE-lärare; årskurs 1; årskurs 3;

    Sammanfattning : Denna uppsats grundar sig på en undersökning som är utförd med åtta F-3 lärare. Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om lärarnas förhållningssätt till styrdokumenten samt vilka didaktiska modeller som används i svenskundervisningen, för att ge andraspråkseleverna de rätta förutsättningarna. LÄS MER

  2. 2. ”Att inte prata onödigt, det hjälper ju dem” : Sex lågstadielärare beskriver sitt arbete med SVA-elever i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cornelia Rinaldo; Maja Leickt; [2022]
    Nyckelord :SSL teaching; primary school; multilingualism; language development; teacher collaboration; teaching methods; scaffolding; SVA-undervisning; lågstadiet; flerspråkighet; språkutveckling; lärarsamarbete; undervisningsmetoder; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare och SVA-lärare i lågstadiet beskriver sitt arbete och samarbete för att gynna SVA-elever i svenskundervisningen. Studien tar teoretisk utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och kollegialt lärande. LÄS MER

  3. 3. Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Thao Truong; [2021-03-08]
    Nyckelord :undervisning av nyanlända elever; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; kartläggning; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Samarbete mellan SvA-lärare och klasslärare : en kvalitativ studie av lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elina Heiman; Therese Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Communities of Practice; klasslärare; samarbete; språkutveckling SvA-lärare; svenska som andraspråk; SvA-elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka ett antal lärares uppfattningar beträffande samarbetet mellan SvA-lärare och klasslärare. Studien syftar även till att undersöka vilka utvecklingsmöjligheter som de tycker sig se i det samarbetet. LÄS MER

  5. 5. Mottagande och inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet : - En intervjustudie med åtta fritidspedagoger

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Neslihan Arikan; Nargis Oriakhel; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; integrering; fritidshem; språkutveckling; IKT; flerspråkighet; SVA-lärare; ordinarieklass; förberedelseklass; nyanlända; sociokulturellt; interkulturellt; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Studien synliggör åtta fritidspedagogers beskrivningar och erfarenheter av mottagande ochinkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Syftet med studien är attanalysera hur fritidspedagoger beskriver sitt arbete med mottagande ochinkludering av nyanlända elever. LÄS MER