Sökning: "språkutveckling autism"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden språkutveckling autism.

  1. 1. Språkutveckling för barn med autism i förskolan : Stödsystemet kring barnet i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Wiberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande - möjligheter och utmaningar för elevers matematiska språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Hansson; Linnéa Hansson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; autism; cooperative learning; language development; Lev Vygotsky; mathematics; mathematical language;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker möjligheter och utmaningar med ett kooperativt lärande och hur det påverkar elevers matematiska språkutveckling. Översikten inriktar sig på elever i grundskolan och elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. LÄS MER

  3. 3. Exponering för paracetamol under graviditet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för farmaceutisk biovetenskap

    Författare :Zainab Ghazy; [2022]
    Nyckelord :acetaminophen; pregnancy; adhd; paracetamol; gravid; exponering; adhd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Paracetamol, även känt som acetaminophen, är ett populärt receptbelagt och receptfritt analgetisk och antipyretiskt läkemedel. Paracetamol anses vara säkert läkemedel, även under graviditeten, så länge man inte överskrider de rekommenderade doserna. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande i läs-, skriv- och språkutvecklingssyfte för elever med adhd och/eller autism i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Kvist; Viktoria Larsson; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; adhd; autism; anpassning; svenskundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få vetskap om hur F-3-lärare anser att arbetsmetoden kooperativt lärande gynnar eller missgynnar läs-, skriv- och språkutvecklingen hos elever med svårigheter likt adhd och autism. Studien är av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  5. 5. Autism och läsförståelse : - Erfarenheter, utmaningar och strategier ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Carle; Ewa Edström Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; främja läsförståelse; läsförståelsestrategier; svårigheter läsförståelse; utmaning i skolmiljö.;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att det är av största vikt att ha ett utvecklat tal- och skriftspråk för att klara av dagens samhälle. En viktig färdighet i grundskolan är läsförståelse. LÄS MER