Sökning: "språkutveckling estetiskt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden språkutveckling estetiskt.

  1. 1. Nu ska vi sjunga! : Sångers effekter i svenskundervisningen för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Svenskundervisning; F–3; sånger och musik; sjungande undervisning; språkutveckling; musik och språk; fonologisk medvetenhet; identitet; förståelser för omvärlden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 1–3 använder sånginslag i ämnet och om lärare anser att elevers fonologiska medvetenhet, identiteter och förståelse för omvärlden stärks genom att låta elever sjunga i undervisningen. Varför detta syfte kändes aktuellt för mig är tydligheten i läroplanens ämnesplan i svenska där det uttrycks att elever ska stimuleras i att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer och att elever ska möta olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande. LÄS MER

  2. 2. "Synd att det ena ska utesluta det andra" : lärarperspektiv på svenskämnets estetiska dimensioner

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Mattias Ahlberg Franzén; [2018]
    Nyckelord :svenskämnet; teaterämnet; gymnasieskolan; estetiska lärprocesser; ämnestradition; styrdokument; läsförståelse; språkutveckling; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks svensklärares uppfattningar om och användning av svenskämnets estetiska dimensioner. Svensklärarnas uppfattningar jämförs sedan med teaterlärares ämnestraditioner och undervisning. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan : En studie om förskolepedagogers uppfattning om musikens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ida Rubensson; Ellen Lassbo; [2017]
    Nyckelord :Musik; förskola; didaktik; musikens betydelse; förhållningssätt; pedagogens roll; den musiska människan; kvalitativa halvstrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte har handlat om att bidra med ökad kunskap om några förskolepedagoger och deras uppfattningar om musikens betydelse för barnens utveckling och lärande i förskolan. Syftet har vi hämtat med inspiration från tidigare forskning som menar att musikens plats i förskolan håller på att försvagas. LÄS MER

  4. 4. Rörelseaktiviteters betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sara Olsson; [2014]
    Nyckelord :movement; language development; body language; the importance of movement; preschool; rörelse; språkutveckling; kroppsspråk; rörelsens betydelse; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka och belysa pedagogers syn på rörelseaktiviteters betydelse för barnens språkutveckling. Jag vill också få kunskap om man arbetar på olika sätt med rörelseaktiviteter och språkutveckling när det gäller barnens ålder. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation genom ett vidgat språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isis Hölzer; Isabelle Girardon; [2014]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; nyanlända; språkutveckling; grundad teori; analfabeter;

    Sammanfattning : Föreliggande studie bygger på ett estetiskt-praktiskt arbete inom en språkteoretisk kontext. Studien utförs på en skola för nyanlända elever i åldrarna 13-18. Syftet är att utforska mötet mellan bild- och dramapedagogik och nyanlända elevers kommunikation och språkutveckling. LÄS MER