Sökning: "språkutveckling genom sagor i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden språkutveckling genom sagor i förskolan.

  1. 11. Möjligheter för barn med annat modersmål än svenska att i förskola utveckla både sitt modersmål och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Louise Shemesani; [2009]
    Nyckelord :förskola; identitet; miljö; modersmål; sagor; samling; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera vilka möjligheter barn med annat modersmål än svenska får för att utveckla sina språk i förskolan. Jag har observerat verksamheten på förskolan och sedan utifrån min observation gjort kvalitativa intervjuer med två pedagoger och en barnskötare i förskolan i en invandrartät stadsdel i en större stad i södra Sverige. LÄS MER

  2. 12. Pedagogers arbete med tvåspråkighet på en mångkulturell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jörneryd; [2009]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; Modersmål; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med Detta arbete var Att undersöka och Beskriva Hur pedagogerna Arbetar för Att stimulera Språkutveckling bland tvåspråkiga barn på en Mångkulturell förskola som ligger i en Medelstor kommun i sydvästra Skåne. Vidare ville jag undersöka pedagogernas tankar kring tvåspråkighetens och modersmålets betydelse för språk-och identitetsutveckling. LÄS MER

  3. 13. Språkutveckling genom musik och sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Svensson; Rebecca Ljungdahl; [2008]
    Nyckelord :musik; sagor; språkstimulering;

    Sammanfattning : ”Språkutveckling genom musik och sagor” är skriven av Rebecca Ljungdahl och Maria Svensson. Syftet med arbetet är att se hur förskollärare använder sig av sagor och musik i ett språkutvecklande syfte. Vi har gjort vår studie genom observationer av barn och pedagoger samt kvalitativa intervjuer med pedagogerna. LÄS MER

  4. 14. Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Henriksson Weberg; [2007]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskola; sagor; samling;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?Författare: Malin Cronvall WebergBakgrund:Den pedagogiska verksamheten skall genomföras så att den stimulerar och utmanar barnetsutveckling och lärande. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande. LÄS MER

  5. 15. Sagor i den mångkulturella förskolan – språkutveckling för alla?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Månsson; Jessica Wendel; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats handlar om tvåspråkiga barn och sagornas betydelse för deras språkutveck-ling. Syftet är att undersöka hur pedagogerna i den mångkulturella förskolan resonerar kring planeringen av arbetet med sagor för att stärka barnens språkutveckling. LÄS MER