Sökning: "språkutveckling hos tvåspråkiga barn"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden språkutveckling hos tvåspråkiga barn.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Hartwich; Magdalena Sulzycki; [2024]
    Nyckelord :inkludering; kodväxling; kommunikation; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att öka förståelse och kunskap om förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan samt vilka utmaningar och möjligheter som förskollärarna möter i sin undervisning bland tvåspråkiga barn. Bakgrunden ger en översikt om tvåspråkighet, språkutveckling och kommunikation i förskolan utifrån kurslitteratur. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Adam Kadim; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; förskollärare;

    Sammanfattning :   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskolepedagoger resonerar om och arbetar med flerspråkiga barns språkutvecklingen kopplat till modersmålet bland flerspråkiga barn.   I den forskning jag använda en kvalitativ metod. Jag utfört studien genom att undersöka tre olika förskolor i Malmö. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet : Pedagogernas språkutvecklande arbetssätt på den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anita Selimi; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagogernas arbetssätt; flerspråkig förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Sveriges samhälle präglas av mångkulturalitet, vilket i sin tur ställer nya krav på förskolan som är en viktig mötesplats för barnen med olika kulturella bakgrund. Med anledning av detta är det av stor vikt att pedagoger möter  alla barns språk med nyfikenhet och intresse, vilket i sin tur motiverar barnen  att bli mer engagerade och känna sig mer delaktiga i förskolan. LÄS MER

  4. 4. "karékla betyder stol på svenska..." : En studie om pedagogers arbete med språkutveckling hos tvåspråkiga barn i mångkulturella förskolor.

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Margreth Brunell; Anette Gåredfelt; [2017]
    Nyckelord :Mångkulturell; tvåspråkighet; språkutveckling; enspråkighet; modersmål;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate teachers’ experiences of children’s language development in multicultural preschools. The study included the following research questions: 1.How do teachers work  in multicultural preschools to help children with their language development; 2. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkiga barn i förskolan : Pedagogers arbetssätt kring språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Leyla Tayoob; [2017]
    Nyckelord :Språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; miljö; samspel; fria leken; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvalitativ metod få en uppfattning om hur förskollärare arbetar för att stimulera och utveckla språket hos tvåspråkiga barn med ett annat modersmål än svenska i förskolan. Idag möter vi många barn med utländsk bakgrund inom förskolan som har begränsade kunskaper i det svenska språket. LÄS MER