Sökning: "språkutveckling i grundskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 122 uppsatser innehållade orden språkutveckling i grundskolan.

  1. 11. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; inkludering; erfarenheter; uppfattningar; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER

  2. 12. Här pratar vi svenska! : Ett specialpedagogiskt perspektiv på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melahat Saran; Anette Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; compulsory school; language development; Flerspråkighet; grundskola; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Examensarbetet förväntas bidra med en bättre förståelse och en ökad kunskap om hur det språkutvecklande arbetet för flerspråkiga elever i grundskolan ser ut och vilka framgångsfaktorer det finns för språkutvecklande undervisning med flerspråkiga elever. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv synliggöra internationell och nationell forskning och få en bredare kunskap kring hur det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga elever i grundskolan kan se ut. LÄS MER

  3. 13. Att läsa högt tillsammans : En kvalitativ studie om språkutveckling och dialogisk högläsning i grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Valentina Koutcho; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; dialogical reading; sociocultural theory; language development; qualitative method; Högläsning; dialogisk högläsning; sociokulturell teori; språkutveckling; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärares uppfattningar om betydelsen av dialogisk högläsning för elevers språkutveckling samt hur de tillämpar metoden i praktiken. En kvalitativ metod används i form av semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar på grundskolans årskurser F-3. LÄS MER

  4. 14. Samtalets betydelse för elevers språkutveckling : En kvalitativ studie om lärarens syn på arbetet med högläsning och dialogisk högläsning i grundskolan F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sarah Nikfam; [2023]
    Nyckelord :read aloud; dialogic reading; language development; qualitative method; sociocultural perspective; högläsning; dialogisk högläsning; språkutveckling; kvalitativ metod; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare beskriver högläsning och dialogisk högläsning i klassrummet och hur de anser att det kan påverka elevers språkutveckling. Syftet är även att ta reda på hur lärare arbetar med högläsning och dialogisk högläsning samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER

  5. 15. Lärares syn pöå högläsning i grundskolan : Teachers' view of reading aloud in primary school

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Zubak; Rim Yousef; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; lärarperspektiv; litteracitet;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig del av elevernas språkutveckling. Däremot finns det en stor andel lärare som väljer bort högläsningen i undervisningen eftersom de inte hinner med det i vardagen. Syftet med vår studie är att undersöka hur olika lärare tillämpar högläsning i undervisningen i årskurserna F-3. LÄS MER