Sökning: "språkutveckling i grundskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 122 uppsatser innehållade orden språkutveckling i grundskolan.

  1. 26. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  2. 27. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :Didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  3. 28. Högläsning som metod för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Hermansson Öhrn; Olivia Blomgren; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; språkutveckling; grundskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, framgår det att eleverna ska ges rika möjligheter att lyssna, samtala, läsa och skriva och därigenom stärka sin tilltro till sin egen språkliga förmåga (Skolverket 2019). En metod som läraren kan använda för att öppna upp för flertalet av de möjligheterna är högläsning. LÄS MER

  4. 29. Det flerspråkiga klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de anpassar sin svenskundervisning för flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christine Hayek; [2022]
    Nyckelord :Primary school; multilingualism; adaptation; language development; multilingual pupils; classroom interaction; Grundskolan; flerspråkighet; anpassningar; språkutveckling; flerspråkiga elever; klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : I takt med att flerspråkiga elever förekommer alltmer i dagens skolverksamheter är det väsentligt för lärare att ha kännedom kring elevernas erfarenheter och kunskaper. Studiens syfte är att öka kunskapen om hur grundskollärare med inriktning årskurs 4–6, anpassar sin undervisning för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling i svenskämnet. LÄS MER

  5. 30. Den dialogiska högläsningens betydelse för elevers språkutveckling : En litteraturstudie hur barnlitteratur och dialogisk högläsning bearbetas i grundskolan i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Vesterberg; Anna-Lena Prager; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; språkutveckling; ordförråd; barnlitteratur och litteraturbearbetning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar hur dialogisk högläsning påverkar eleverna i klassrummet men även i hemmet. Denna litteraturstudie riktar sig till lärare som jobbar inom grundskolan med årskurserna F-3. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur dialogisk högläsning påverkar elevernas språkutveckling och växande ordförråd. LÄS MER