Sökning: "språkutveckling mångkulturell förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden språkutveckling mångkulturell förskola.

  1. 1. Främjande av flerspråkighet hos barn med annat, eller andra, modersmål än svenska : En studie med fokus på hur förskollärarnas uttryckta förhållningssätt möjliggör flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Vanja Larsson; Ellen Gunterberg; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; modermål; förskola; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom kvalitativa intervjuer undersöka och analysera vad förskollärna uttrycker om förhållningssätt och arbete i främjandet av flerspråkighet med specifikt fokus med annat, eller andra, modersmål än svenska. Frågeställningarna som valts är framtagna för att besvara på vilket sätt förskollärare främjar språklig utveckling för förskolebarn med annat, eller andra modersmål än svenska samt på vilket sätt förhållningssättet kan påverka de möjligheterna. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alice Kongburan; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; mångkulturell förskola; förskollärare; pedagog; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Studiens fokus ligger på förskollärares syn på sin egen kompetens i arbetet med barns flerspråkighet och förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring främjandet av flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Solange Cortés Silva; Kristin Lundin; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom deltagande observation i en mångkulturell förskola undersöka hur barnen använder varandra som resurs för att utveckla sin flerspråkighet samt vilka strategier pedagogerna använder för att främja barns flerspråkighet. Resultatet visar att barnen inte endast använder varandra som resurs utan även hur de använder kulturella verktyg, artefakter och engelska språket som medierande resurs. LÄS MER

  5. 5. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marwa Hussein; Soad Asmar; [2022]
    Nyckelord :Etniskt svensk; heterogen; homogen; interkulturell; mångkulturell; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER