Sökning: "språkverktyg"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet språkverktyg.

  1. 6. Förstår du mig? : En kvalitativ studie kring användandet av TAKK som verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Hyléen; Amanda Persson; [2020]
    Nyckelord :förskola; TAKK; tecken som stöd; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; proximala utvecklingszonen; scaffolding;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv synliggöra hur pedagoger i förskolan arbetar med barnspråksutveckling genom stöttning i TAKK. Utifrån en kvalitativ forskningsmetod har empiri hämtats genom semistrukturerade intervjuer med fyra förskolepedagoger samt genom observationer gjorda hos tre av förskolepedagogerna. LÄS MER

  2. 7. Vem är du och vem är jag? : En diskurspsykologisk studie om hur autistiska personer interaktivt konstruerar autism och autistiska identiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Palm; Susanna Kinnunen; [2020]
    Nyckelord :diskurspsykologi; autism; identitet;

    Sammanfattning : Autism som diagnos och mediaskildringar av autism ökar enligt nationella och internationella studier. Samtidigt beskrivs överdiagnostik och medikalisering som ett dilemma i samhället. Diskurser inom likväl media som inom medicinska världen influerar både individer som identifierar sig som autistiska och hur de bemöts av andra personer. LÄS MER

  3. 8. ”Första gången man får gensvar, första tecknet tillbaka, jag bara ryser när jag tänker på det” : TAKK och GAKK som språkstimulerande verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Svensson; [2019]
    Nyckelord :TAKK; GAKK; preschool; language development; language tools; documentation; TAKK; GAKK; förskola; språkutveckling; språkverktyg; dokumentation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how preschool teachers work with an argumentative and alternative communication (ACC) and the importance of language tools for children’s language development. The study also aims to illuminate how the work with ACC is visible in the preschools physical activities and in the documentations as well as the importance it brings. LÄS MER

  4. 9. Flerspråkiga förskolebarns kommunikation i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Toftling; Maria Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Språk; kommunikation; pedagoger; fri lek; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kunna bidra med kunskap om kommunikation mellan barn på en flerspråkig förskola och pedagogernas stöd i deras språkutveckling. Fokus ligger på barnens kommunikation i deras fria lek. Studien grundas i observationer där fältanteckningar gjordes vid sex olika tillfällen. LÄS MER

  5. 10. Functional Shading Language : Kompilering av funktionsvärden, typinferens och automatisk generalisering till HLSL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Christensson; [2018]
    Nyckelord :Shaders; shaderspråk; funktionell programmering; HLSL; datorgrafik;

    Sammanfattning : Rapporten beskriver design, utveckling och testning av det funktionella shaderspråket FSL i syftet att avgöra om funktionell paradigm gör shaderspråk enklare att förstå och använda än den existerande imperativa paradigmen. Implementationen presenterar tekniker för att kompilera de funktionella språkkonstruktionerna typinferens, funktionsvärden och automatisk generalisering till HLSL. LÄS MER