Sökning: "språk och kunskapsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden språk och kunskapsutveckling.

  1. 1. Uttrycksformernas potential : En intervjustudie om hur multimodala arbetssätt kan differentiera lågstadieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Joanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal practice; literacy; differentiated instruction; language and knowledge development practice; reading practices; expressions; multimodala arbetssätt; läs- och skrivförmåga; differentierad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; läspraktiker; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Föreliggande intervjustudie undersöker kopplingen mellan multimodala arbetssätt och differentierad undervisning, för att utreda huruvida multimodala arbetssätt kan användas för att möta alla elever i läs- och skrivundervisningen utan att exkludera. Syftet är att bidra med kunskap om multimodal differentierad läs- och skrivundervisning som möjliggör att alla elever möts, kan lära samt utveckla kunskap. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elevers mottagande och inkludering : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; inkludering; mottagande; svenska som andraspråk; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Alla barn som är bosatta i Sverige har rätt till utbildning vilket för med sig nya språk, kulturer, religioner och synsätt för läraren i klassrummet (Skolverket, 2022). Denna studie undersöker lågstadielärares perspektiv på nyanlända elevers mottagande och inkludering i undervisningen samt hur skolornas resurser som svenska som andraspråkslärare används för att främja detta. LÄS MER

  3. 3. Vägen till att förstå religion : En kvalitativ observationsstudie som undersöker hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling med elever på introduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Khoshaba; [2023]
    Nyckelord :religionsundervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; BICS; CALP; semantisk gravitation; semantisk densitet; kunskap;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling hos elever på introduktionsprogrammet Individuellt val. Syftet var att undersöka hur religionsläraren arbetar för att eleverna ska utveckla ett skolspråk. LÄS MER

  4. 4. Lärares utsagor om gynnsamma arbetssätt i strävan mot en likvärdig skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Engdahl Krajnc; Josefin Pagon; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig skola; språk- och kunskapsutveckling; andraspråkselever; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Upplevelser som vi erfarit under vår tid som lärarstudenter fångade vårt intresse för andraspråkselevers möjligheter till språk- och kunskapsutveckling i en förstaspråkskontext. Syftet med studien blev således att undersöka vilka arbetssätt lärare inom de samhällsorienterande ämnena uppfattar som stödjande för andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. En litteraturstudie om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskap på högstadie- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Strid; Emma Sjödahl; [2022]
    Nyckelord :Language development; content based instruction; language approach; STEM; science education; biology; high school; secondary school; upper secondary school; språk- och kunskapsutveckling; språkutveckling; undervisning; naturvetenskap; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att bidra till den kunskap som finns för hur skolan kan utforma en undervisning i de naturvetenskapliga ämnena som integrerar språk i ämnesundervisning på högstadie- och gymnasienivå. Internationell forskning har analyserats tematiskt varpå tre teman framkommit: 1) Vikten av en språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskapliga ämnen, 2) Språk- och kunskapsutvecklande undervisningsstrategier och metoder, och 3) Naturvetenskapslärares attityder till språk- och kunskapsutvecklande undervisning, och dess inverkan på förutsättningarna för lärande. LÄS MER