Sökning: "språk"

Visar resultat 6 - 10 av 255 uppsatser innehållade ordet språk.

  1. 6. ”Tillsammans blir vi smartare än en”. : En kvalitativ studie om lågstadielärares syn på litteratursamtal i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Gyllensvan Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal; intervju; systematisk observation; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; lågstadielärare; Tengbergs läsarter; Chambers samtalsmodell;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie ska undersöka hur tre lärares arbetssätt och inställning till litteratursamtal i undervisningen ser ut. Tidigare forskning visar på många fördelar för elevers språk- och begreppsutveckling samt ett flertal andra positiva effekter på elevernas lärande genom litteratursamtal. LÄS MER

  2. 7. 'In the moment' : A cross-linguistic exploration of the lexical concept [MOMENT]

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för allmän språkvetenskap

    Författare :Arthur Mannheimer; [2023]
    Nyckelord :moment; lexical typology; lexical concept; cognitive model; semantic shift; now;

    Sammanfattning : Lexical typological studies examine how various languages express similar concepts. Previous research has discussed how the concept of moment is encoded lexically in English, Ancient Greek, and Ancient Egyptian. However, there are no cross-linguistic studies to date that collect data on the lexical expressions associated with the concept of moment. LÄS MER

  3. 8. Lärares undervisningsstrategier inom problemlösning för elever med ett annat förstaspråk än svenska : En kvalitativ studie om tre läraresundervisningsstrategier gällande textuppgifter inom problemlösning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ebba Johansson; Ella Johansson; Josefin Thelin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra lärares undervisningsstrategier inom problemlösning gällande elever med ett annat förstaspråk än svenska i årskurs 1–3. Studien använder sig av det sociokulturella perspektivet som teoretisk utgångspunkt för att finna samband i resultatet, där särskilt fokus är på begreppen mediering, artefakter, språk och stöttning. LÄS MER

  4. 9. La réception littéraire dans un cadre pédagogique : Deux manuels de FLE en Suède

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lucie Latour; [2023]
    Nyckelord :litteratur - teorier om reception - franska som andra språk - gymnasieskola;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra, å ena sidan teorier om litterär reception, med som huvudbegrepp de av Iser er Jauss, och å andra sidan, utnyttjandet av litterära texter i fyra läroböcker i franska som andra språk. Målet är att bestämma vilken del av texter och aktiviteter som är förenliga med läsarens sökande efter mening, vilket föreslås av teorierna om litterär reception. LÄS MER

  5. 10. Gängkriminalitet på Flashback : En kvalitativ studie om konstruktionen och representationen av gängkriminella.

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Denise Yilmaz; Nataly Vergara Bergendorff; [2023]
    Nyckelord :Gang criminality; Media; Onlineforum; Discourse; Social construction; Social problem; Social work; Xenophobia; Gängkriminalitet; Media; Onlineforum; Diskurs; Social konstruktion; Socialt problem; Socialt arbete; Främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka konstruktionen av gängkriminalitet och gängkriminella genom att analysera hur diskursen lyder på det svenska diskussionsforumet Flashback. Den metodologiska ansatsen har därmed varit konstruktivistisk. LÄS MER