Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :kinzi Ahmed; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; modersmål och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare bemöter barn med annat modersmål än svenska och hur de jobbar med deras språkutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och bygger på kvalitativa intervjuer med förskollärare i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning om högstadieelevers möte med och användning av engelska utanför klassrumsundervisningen

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Yamini Someshwar; [2022]
    Nyckelord :engelska; högstadiet; språkinlärning; engelska i samhället; påverkan av engelska;

    Sammanfattning : Följande studie presenterar en kvalitativ analys som genomförts som en del av lärarprogrammet VAL vid Linköpings universitet. Studien bidrar till ökad kunskap om lärarens uppfattningar av hur elever möter engelska utanför klassrumsundervisningen. LÄS MER

  3. 3. ”Sitter det i kroppen, så sitter det i huvudet” : En kvalitativ studie om hur fem lärare beskriver att de arbetar med rörelseintegrerad engelskundervisning i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredriksson Elin; [2022]
    Nyckelord :embodied learning; embodied cognition; the English subject; movement-based methods; grades 4-6; förkroppsligat lärande; förkroppsligad kognition; engelskämnet; rörelseintegrerade arbetssätt; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Skolan ska eftersträva att alla elever erfar daglig fysisk aktivitet under hela skoldagen, vilket ställer krav på samtliga lärare inom skolans verksamhet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om vilka olika arbetssätt och uppfattningar lärare har om rörelseintegrerad undervisning i engelskämnet, samt vilka resultat de uppfattar sig uppnå med metoden. LÄS MER

  4. 4. Testbaserat lärande

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nelson Guedes; [2021]
    Nyckelord :Testbaserat Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka huruvida kontinuerlig testning kan stärka elevens inlärningsprocess samt ge värdefull information till läraren kring hur undervisningen skall utformas och utvecklas. Studier har visat att minnesspåren i hjärnan kan stärkas genom upprepad testning och denna metod har visat sig framgångsrik vid till exempel språkinlärning. LÄS MER

  5. 5. Sva-lärares upplevelser av fjärrundervisning : En kvalitativ studie av sva-lärares olika pedagogiska tillvägagångssätt i fråga om interaktion och språkinlärning med anledning av pandemin.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Tina Viinikka; Kim Badion; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utbrottet av covid-19 fick världen att ställa om sig till ett socialt distanserat liv. Detta resulterade i att den fysiska klassrumsmiljön i vissa skolor övergick till att bedriva studier på distans som i dag benämns som fjärrundervisning. LÄS MER