Sökning: "sscm"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet sscm.

  1. 1. Exploring Middle Manager’s Motivations for Social Sustainability adoption in Sustainable Supply Chain Management : From an Organisation Culture Perspectivein Swedish Multinational Companies

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Yufeng Wang; Deoul Raj Eric; [2023]
    Nyckelord :Middle Managers; Motivation; Drivers; Social sustainability; Sustainable Supply Chain Management; Organisational Culture; Supply Chain Leadership; Multinational Companies; Sweden;

    Sammanfattning : Sustainability and sustainable supply chain management (SSCM) is increasingly gainingattention from researchers and practitioners, while social sustainability practices researchinitiated by middle management is yet to be explored in both breadth and depth. Middlemanager, as an intermediary between top management and the frontline staff, holds acritical role for social sustainability adoption in the SSCM. LÄS MER

  2. 2. Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Falander; Tilda Öman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; textile; supply chain; procurement process; strategic procurement decisions; organisational structure; stakeholder theory; Hållbarhet; textil; försörjningskedja; inköpsprocess; strategiska inköpsbeslut; organisationsstruktur; intressentteorin;

    Sammanfattning : Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. LÄS MER

  3. 3. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Fahlberg; Thea Richter Malm; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Modeindustrin; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Digital marknadsföring; Digitala kanaler; Hemsida; Sociala medier; Hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER

  4. 4. Relationshanteringens roll i skapandet av en hållbar leverantörskedja : En studie om hur svenska skogsföretag använder sig av relationshantering för att skapa en hållbar leverantörskedja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Josefine Andersson; Karolina Kovacs; [2023]
    Nyckelord :Relationship management; Corporate social responsibility CSR ; Sustainable supply chain management SSCM ; Relationshantering; Hållbarhet; hållbara leverantörskedjor;

    Sammanfattning : Syfte: Genom ett ökat intresse för hållbarhetsfrågor världen över har företag krav på sig att vara transparenta och visa hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Samarbete och kommunikation med leverantörer är en viktig faktor för att företag ska kunna få insikt i, och kunna påverka de processer som används av dess leverantörer. LÄS MER

  5. 5. Achieving Sustainability in Complex Multi-Tier Supply Chains: The Role of Supply Chain Visibility and Transparency in Responsible Sourcing of Critical Minerals

    Master-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutet

    Författare :Ekaterina Pikuleva; [2023]
    Nyckelord :critical minerals; supply chain transparency; supply chain visibility; sustainable supply chain management; traceability; Social Sciences;

    Sammanfattning : There is growing pressure from stakeholders on global corporations to ensure the sustainability of their products throughout the supply chain. At the same time, due to the high complexity and dynamism of supply chains, companies often do not know what actors operate in their supply chains beyond direct suppliers. LÄS MER