Sökning: "ställning skola"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden ställning skola.

  1. 1. Samarbete för att gynna andraspråkselevers utveckling i samtliga ämnen - En kvalitativ undersökning av modersmåls- och ämneslärarnas samarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Faten Husam Eddin; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samarbete; ämnes- och modersmålslärare; möjligheter; hinder; ömsesidighet; makt och hierarki;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min uppsats är att undersöka samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i övriga ämnen. Vilka möjligheter och hinder som finns för sådant samarbete. Teori: Jag har utgått från forskning om flerspråkighet och modersmålsundervisning utifrån språklig mångfald och samarbete med modersmålslärare. LÄS MER

  2. 2. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Robert Svensson; [2022]
    Nyckelord :Arguments; communicative ability in science; philosophy for children; sociocultural learning; transformative learning; Argument; filosofi för barn; kommunikativ förmåga inom naturvetenskap; sociokulturellt lärande; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  3. 3. Eleverna vid Smögens ambulerande Lotsbarnskola i mitten av 1800-talet : En studie i utbildningshistoria inom Ämneslärarprogrammet med mikrohistorisk ansats om eleverna och undervisning i den ambulerande Lotsbarnskolan på Smögen år 1866 analyserat ur ett genus- och klassperspektiv.

    L2-uppsats,

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Utbildningshistoria; Ambulerande skola; Lotsbarnskola; Smögen; Mikrohistoria;

    Sammanfattning : Sammanfattning  De statliga Lotsbarnskolorna bedrev skolverksamhet på drygt tjugo platser runt om på Sveriges kust under åren 1845 – 1925. Lotsbarnskolorna var till en början i de flesta fall ambulerande, vilket innebar att skolverksamheten flyttades mellan två till tre platser under året,  och startades för att skapa möjligheter att föra lotsyrket vidare från far till son då yrket var ett statligt ämbetsmannayrke som krävde utbildning för att ta examen. LÄS MER

  4. 4. Allt kan ges en historia : Meningsskapande i mötet mellan skola och museum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matti Östling; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt mötet mellan museum och skola genom att studera ett lärandematerial, ”Allt har en historia” utgivet av världskulturmuseerna. Materialet består totalt av tolv filmer som utifrån museiföremål skapat berättelser som tidsmässigt spänner över drygt 4500 år och geografiskt hela världen. LÄS MER

  5. 5. Idrottande elevers dubbla karriärval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Dubbelman; [2020]
    Nyckelord :Dubbla karriärer; Gymnasieval; Identitet; Idrottsgrundskola; Idrottsgymnasium;

    Sammanfattning : Inför gymnasiet kan idrottande elever välja att inkorporera sin idrottssatsning i sina kommande gymnasiestudier genom att söka sig till ett Riksidrottsgymnasium (RIG) eller en nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU). Dessa idrottsprogram går ut på att maximera möjligheterna till framgångsrika karriärer genom både skolan och idrotten och är en del av Riksidrottsförbundets system för dubbla karriärer. LÄS MER