Sökning: "stämmor"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet stämmor.

  1. 1. Framtidens bolagsstämma – fysisk, digital eller hybrid?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victor Carlén; [2023-02-07]
    Nyckelord :Digital bolagsstämma; Bolagsstämma; Aktiebolagslagen; Aktiebolagsrätt;

    Sammanfattning : Enligt 7 kap. 15 § ABL ska bolagsstämman hållas på den ort där styrelsen har sitt säte eller på annan i bolagsordningen särskilt angiven ort i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  3. 3. Fångarnas kör : Musikgymnasiets obligatoriska körsång och dess påverkan på de köroerfarna eleverna

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Aaron Johansson; [2022]
    Nyckelord :Musik; hälsa; adolescent music identity; motivation; Self Determination Theory; musikgymnasium; körsång; gamifiering; körmetodik; compulsory; level grouping;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har, inspirerat av diskursteori, syftat till att fördjupa kunskaper om körmetodik för erfarenhetsmässigt blandade körgrupper. Utgångspunkterna har varit ämnena motivation, frivillig kontra obligatorisk musikundervisning, enskilt och kollektivt musicerande, Self Determination Theory, nivågruppering, gamifiering, skolans roll i samhället, körmetodik, genrer, relationellt arbete och musikens potential till emotionella uttrycksformer, om hur stor vikt det har för unga och vuxna musikutövare. LÄS MER

  4. 4. Det horisontellas förlösande kraft - Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Rosenberg; [2020]
    Nyckelord :Flerstämmighet; stämföring; improvisation; kontrapunkt; jazz; piano; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Multiple-voice-improvisation; Polyphony; Voice-leading; Counterpoint; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det horisontellas förlösande kraft – Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik, av Gustaf Rosenberg, har sin bakgrund i en självupplevd uppfattning att det finns grund för metodutveckling på områdena flerstämmig improvisation och stämföring för jazzpianister. Studien undersöker, genom intervjuer med professionella jazzpianister i jämförelse med undervisningsunderlag och annan kunskapsbildning, hur jazzpianister beskriver att de använder och övar på olika flerstämmiga uttryck. LÄS MER

  5. 5. Stämspelsövningar och trallstavelser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Isa Holmgren; [2019-10-02]
    Nyckelord :Folkmusik; stämspel; röst; arrangering; ensembleövningar;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att genom stämspelsövningar utforska ett nytt sätt att göra stämmor och arrangera på inspirerat av det traditionella fiolspelets stämspel samt att undersöka sätt att förmedla den fiolmusik författaren fördjupat sig i till två andra sångare. Frågeställningarna i arbetet är: - Hur förmedlar jag mitt melodispel till ensemblen? - Hur förmedlar jag taktarten i musiken till ensemblen? - Hur kan jag skapa förutsättningar för ett nytt stämspel? - Hur kan jag använda det nya stämspelet i mina arrangemang? I arbetet redovisas de metoder som författaren använts sig av i processen med gruppen bland annat stämspelsövningar som författaren tagit fram specifikt för arbetsprocessen. LÄS MER