Sökning: "stödåtgärder"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade ordet stödåtgärder.

  1. 1. Särskilt stöd eller extra anpassningar? : En fallstudie av åtgärdsprogram på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mats Bergqvist; [2019]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; extra anpassningar; särskilt stöd; gymnasiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk forskning om åtgärdsprogram i svensk skola har ofta fokuserat på situationen i grundskolan. I denna studie ligger istället fokus på åtgärdsprogram på gymnasiet. Syftet med studien är att studera hur gymnasieskolor beskriver elevers behov av särskilt stöd samt de åtgärder som förekommer i åtgärdsprogram. LÄS MER

  2. 2. En studie om speciallärares syn på den undervisning som ges elever i språklig sårbarhet utifrån inkluderingsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Sarah Mellström; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mellström, Sarah (2019). En studie om speciallärares syn på den undervisning som ges elever i språklig sårbarhet utifrån inkluderingsbegreppet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. ”Korta vägar, låga trösklar” : BHV-sjuksköterskans upplevelse av att arbeta på en familjecentral

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd; Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Gunilla Axelsson; Xhulieta Daka; [2018]
    Nyckelord :barnhälsovård; familjecentral; familjefokuserad omvårdnad; BHV-sjuksköterska; BVC; upplevelse;

    Sammanfattning : Barnavårdcentalen (BVC) är en verksamhet som når nästan alla barn i Sverige. Från att ha varit inriktad på att hitta eventuella handikapp och sjukdomar hos barnen har inriktningen blivit allt mer psykosocial. Behovet av samverkan med andra aktörer har ökat. LÄS MER

  4. 4. Utanför klassrummet : – Lärares och specialpedagogers erfarenhet av och uppfattningar om stödåtgärder i förhållande till begreppet inkludering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Rebecka Edin; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; stödåtgärder; särskiljande lösningar; dilemmaperspektiv; motivation;

    Sammanfattning : I en tid när inkludering känns som en självklar målsättning för många i skolan, men där stödåtgärder utanför klassrummet ändå är en organisation som används, känns den här studien som ett relevant inslag. Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger uppfattar förhållandet mellan begreppet inkludering och en praktik där stöd ges utanför klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Problematisk skolfrånvaro : Ungdomars egna berättelser om vägen till hemmavarande

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katarina Johansson; [2018]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; narrativ; relationellt perspektiv; ungdoma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur elever med problematisk skolfrånvaro, till vardags så kallade hemmasittare, beskriver den skolgång vilken resulterat till att de valt bort skolan. För att uppnå studiens syfte har kvalitativ metod med halvstrukturerade intervjuer i form av livsberättelser genomförts. LÄS MER