Sökning: "stödåtgärder"
Visar resultat 11 - 15 av 156 uppsatser innehållade ordet stödåtgärder.
11. Barns upplevelser under Covid-19 pandemin : med fokus på psykisk ohälsa
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Upplevelserna av Covid-19 pandemin bland barn och ungdomar har varit flera men det som varit utmärkande är att barn och ungdomars vardagsliv har påverkats på olika sätt. Skolan har övergått till distansundervisning och de sociala restriktionerna infördes i samhället. LÄS MER
12. Upplevelsen av förändrad funktion och utseende under och efter behandling av huvud- och halscancer : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Huvud- och halscancer leder till olika förändringar som påverkar patienten fysiskt och psykiskt samt påverkar vardagen och livssituationen. Sjuksköterskan har en central roll för dessa patienter då dennes uppgift är att främja hälsa genom att bidra med stödåtgärder. LÄS MER
13. Inkluderade elever med läs- och skrivsvårigheter : Två delstudier undersöker pedagogers erfarenheter kring identifiering och stöd hos två olika elevgrupper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur grundskolor i två kommuner identifierar och beskriver det stöd som utformas för att möta läs- och skrivsvårigheter hos två distinkta elevgrupper, flerspråkiga- samt integrerade elever, alltså elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) som inkluderas i grundskoleklass. Studien är uppdelad i två delstudier som undersöker varje grupp separat och belyser relevanta delar i den specialpedagogiska verksamheten. LÄS MER
14. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
15. Samarbetet mellan specialpedagog och pedagog inom förskolemiljön : För att stödja barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning visar att samarbetet mellan specialpedagoger och pedagoger inom förskolan behöver utvecklas. Syftet med denna studie var att bidra med kunskaper om samarbetet mellan dessa yrkesgrupper inom förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER