Sökning: "stöd i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 1512 uppsatser innehållade orden stöd i förskolan.

  1. 21. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 22. Barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att få barn i behov av särskilt stöd inkluderade i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sophie Olsson; Elin Nyberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; anpassning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd och hur de blir inkluderade i förskolan. För att besvara studiens syfte har vi formulerat två frågeställningar: Vilken syn har förskollärare på barn i behov av särskilt stöd? Hur inkluderas barn i behov av särskilt stöd i den dagliga verksamheten i förskolan i samband med lek, undervisning och aktiviteter?   Den föreliggande studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och baseras på semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollärare, geografiskt utspridda inom Sverige. LÄS MER

  3. 23. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 24. En förskola för alla barn : en studie om förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Donaldson; Jenny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; särskilt stöd; barn; verksamma pedagoger; behov;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd är ett fenomen som majoriteten av verksamma pedagoger inom förskolan kommer att stöta på i sitt arbetsliv. Detta innefattar barn som på något sätt behöver stöd i sin vardag. Det kan till exempel vara stöd i sin kommunikation med andra människor eller i sociala situationer. LÄS MER

  5. 25. Förskolepedagogers perspektiv på om alla barns behov tillgodoses

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Andersson; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskolepedagoger; specialpedagog och specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kan pedagogerna tillgodose alla barns behov och ge en likvärdig utbildning till alla barn som det står i läroplanen för förskola? I denna studie är syftet därför att utifrån några förskolepedagogers perspektiv få reda på om de kan tillgodose alla barns behov och vilka förutsättningar som behövs. Deras erfarenhet och kontakt med specialpedagog kommer också att belysas i studien. LÄS MER