Sökning: "stöd och särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 1940 uppsatser innehållade orden stöd och särskilt stöd.

  1. 1. Blå energi -Rättsliga förutsättningar och hinder för utbyggnad av havsbaserad energiproduktion på Sveriges hav med särskilt fokus på havsplanering som verktyg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lina Olsson; [2019-06-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om blå energi, eller med annat namn – havsbaserad energiproduktion. År 2017 producerades totalt 0,7 TWh av förnybara energikällor på Sveriges hav. Energimyndigheten har satt upp mål om att det år 2040 ska produceras ytterligare 50 TWh. LÄS MER

  2. 2. Vilse i skogen - En utredning av förenligheten mellan EU:s statsstödsregler och nationell intrångsersättning vid rådighetsinskränkningar inom skogsbruket

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Louise Larsson; [2019-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utreda förhållandet mellan EU:s statsstödsregler och nationell intrångsersättning vid rådighetsinskränkningar inom skogsbruket. Utgångspunkt tas i nekade avverkningstillstånd i fjällnära skog samt inskränkningar som utgår i enlighet med artskyddsförordningens bestämmelser. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglig lärmiljö för alla barn i förskolan - en intervjustudie med förskolpedagoger, specialpedagog och barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Isabelle Pettersson; Suzana Pavlovic; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Lärmiljö; Specialpedagogiskt perspektiv; Särskilt stöd; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Pavlovic, Suzana & Pettersson, Isabelle (2018). En tillgänglig lärmiljö för alla barn- en intervjustudie med förskolpedagoger, specialpedagog och barn. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Finns det allmänna och/eller pedagogiska skillnader mellan manliga och kvinnliga lärare? : En kvantitativ och kvalitativ undersökning av gymnasieelever i och utan behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Henrik Petersson; [2019]
    Nyckelord :Könsskillnader; genusskillnader; lärare; elever; gymnasieelever; genusperformativitet.;

    Sammanfattning : Denna studie hade som mål att undersöka, med hjälp av 111 slumpmässigt utvalda svenska gymnasieelever genom användandet av en enkät och individuella intervjuer, huruvida det kan tänkas existera gemensamma tankegångar angående allmänna och/eller pedagogiska könsskillnader mellan för- och/eller grundskolelärare. Om så är fallet, skulle dessa potentiella könsskillnader kunna påverka elevers studiemotivation och/eller studieresultat negativt? Tidigare forskning hävdar det. LÄS MER

  5. 5. Mer lika än olika. En studie om kvalitet i förskoleklass

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Ogebrink; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; ECERS-R; Förskoleklass; Kvalitet;

    Sammanfattning : Forskningsansatsen i denna studie var mixed method där ett strukturerat observationsmaterial, ECERS-R, användes tillsammans med kompletterande kvalitativa intervjuer. Metodansatsen var multipel fallstudie där fem förskoleklasser observerandes. LÄS MER