Sökning: "stöd och tystnad"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden stöd och tystnad.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen– ett måste för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisbeth Olsson; Helena Terje; [2023]
    Nyckelord :KASAM; språklig sårbarhet; språkstörning; språkutvecklande arbetssätt; stödbehov;

    Sammanfattning : Olsson, Lisbeth och Terje, Helena (2023). Språkutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen - ett måste för elever i språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Förklaringsbördan i bevisvärderingen: Om förklaringsbördans lämplighet i straffprocessen sett till bevisrättsliga regler och rättspsykologisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefin Toutin; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; bevisrätt; rättspsykologi.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I svensk rätt men även av Europadomstolen har det ansetts möjligt att tillmäta en tilltalads tystnad eller icke trovärdiga förklaring en för denne negativ bevis-verkan genom åläggandet av en förklaringsbörda. Uppsatsens syfte är att un-dersöka om denna förklaringsbörda i ljuset av bevisrättsliga principer samt rättspsykologisk forskning är lämplig att använda i brottmål. LÄS MER

  3. 3. Vi har missat något här... : - En jämförande flerfallsstudie om yrkesverksammas arbetssättoch kompetens gällande barn i ofrivillig tystnad i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sabina Norman; Emily Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; interview; involuntary silence; preschool; preschoolteacher; special educator; speech therapist; Blyga barn; barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; intervju; logoped; ofrivillig tystnad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har en rättighet att få sin röst hörd men denna rättighet är inte i allasituationer vare sig självklar eller enkel att iscensätta. Styrdokument för förskolan lyfter alladenna rättighet men i verksamheten visar sig grupper av barn där denna rättighet är svår attuppfylla. LÄS MER

  4. 4. Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Guth Karlsson; Gabrielle Handler; Edvin Jabeskog; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; Legitimitet; CSR; Account-teori; Kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog Handledare: Alexander Hedlund Nyckelord: Hållbarhetsrapportering, Legitimitet, CSR, Account-teori, Kommunikation Forskningsfråga: På vilket sätt använder kontroversiella respektive icke-kontroversiella svenska bolag “verbala accounts” i sin hållbarhetsrapportering? Syfte: Syftet med arbetet är att öka kunskapen om hur svenska bolag i hållbarhetsredovisning kommunicerar sin verksamhets konsekvenser för samhället. Med andra ord avser arbetet att skapa medvetenhet kring de språkliga grepp som bolagen använder för att legitimera sin verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Studenters läspraktik av vetenskapliga artiklar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Sverker; [2022]
    Nyckelord :practice; reading experience; scientific articles; scholarly articles; reading comprehension strategy; higher education; action research; theory of practice architecture; läspraktik; läsning; vetenskapliga artiklar; THIEVES; läsförståelsestrategi; workshop; högre utbildning; aktionsforskning; praktikarkitekturteori;

    Sammanfattning : Att läsa på högskola och universitet innebär att på egen hand läsa och förstå kurslitteratur. Det är en grundläggande del av att lära inom högre utbildning. Samtidigt kan det finnas en tystnad kring hur läsningen ska ske och hur den utförs av studenter. LÄS MER