Sökning: "stödinsats"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet stödinsats.

  1. 1. Studiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Engström; Mimmi Olinder; [2020-01-16]
    Nyckelord :Studiehandledning; nyanlända; samverkan; utformning; stödinsats; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna.Teori: studiehandledning på modersmålet är en viktig insats för nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, speciellt för högstadieelever. LÄS MER

  2. 2. Skolans arbete med extra anpassningar : Ett organisatoriskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Nilsson; John Ericson; Filip Giselsson; [2020]
    Nyckelord :Adhocrati; byråkrati; extra anpassningar; inkludering; likvärdig utbildning; specialpedagogik; Skrtic´s organisationsteori;

    Sammanfattning : Sommaren 2014 infördes extra anpassningar i Skollagen (2010:800). Med det ålades skolan krav på tidiga stödinsatser då en elev riskerar att inte uppfylla kunskapskraven i ett eller flera skolämnen. LÄS MER

  3. 3. Interventioner vid diagnostiserad dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :David Wajsman; [2020]
    Nyckelord :Dyskalkyli; intervention; stödinsats; extra anpassning; särskilt stöd; pedagogiskt verktyg; pedagogisk strategi; fenomenografi; sociokulturell teori; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; inkludering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur interventioner vid diagnostiserad dyskalkyli kan utformas av speciallärare på gymnasienivå. Datainsamlingen utgick från semistrukturerade intervjuer och metodansatsen var fenomenografisk till upplägget. LÄS MER

  4. 4. Implementering av de äldres rättigheter enligt värdegrund i socialtjänstlagen : En kvalitativ studie om en grupp undersköterskors erfarenheter.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete; Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Amanda Skoglund; Ida Skog; [2020]
    Nyckelord :äldreomsorg; värdegrund; implementering; välfärd; arbetsmiljö; undersköterskor; decentralisering; socialtjänstlagen;

    Sammanfattning : Äldre är en utsatt grupp som ofta är i behov av stödinsats från välfärdssamhället (Jönson & Harnett, 2015). I Socialtjänstlagen (2010:427) 5 kap. 4 § framkommer det att den äldre ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande enligt värdegrund. LÄS MER

  5. 5. LSS-kollo - en kvalitativ undersökning av föräldrars upplevelse av att ha sitt barn på kollo

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sara Thorold; Sabina Ekberg; [2019]
    Nyckelord :LSS; kollo; LSS-kollo; korttidsvistelse; avlastning; stödinsats; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att nå fördjupad förståelse för hur kollo som LSS-insats upplevs av föräldrar till barn med funktionsnedsättning. Föräldrarnas uppfattning om barnets och eventuella syskons upplevelse var också av intresse. LÄS MER