Sökning: "stödinsatser"

Visar resultat 16 - 20 av 569 uppsatser innehållade ordet stödinsatser.

  1. 16. Specialpedagogik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Wiking Melinder; Margaretha Malmström; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; Specialpedagogik; Inkludering; Elever; Stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur de organisatoriska, pedagogiska, fysiska och kunskapsmässiga förutsättningarna för att tillgodose elever i behov av särskilt stöd på fritidshemsverksamhet ser ut på skolor i två olika socioekonomiska områden. Vi ville ta reda på om lärare verksamma i fritidshem känner att de har förutsättningarna som behövs för att bedriva en verksamhet där alla elever inkluderas. LÄS MER

  2. 17. Lärares och vårdnadshavares syn på omsättning av styr– och policydokument för elever med diagnosen NPF

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Olsson; Rebecka Persson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; lärare i fritidshem; extra anpassning; särskilt stöd; samverkan; kommunikation; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur styr- och policydokument omsätts i fritidshemmets praktik för elever med diagnosen neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Studien utgick från två frågeställningar, (ett) hur omsätts policy om extra anpassningar och särskilt stöd i fridshemmets praktik för elever med diagnosen NPF? Och (två) vad beskrivs som viktigt vid kommunikation och samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i planeringen av stödinsatser (extra anpassningar och särskilt stöd) i fritidshemmet? Studien har använts sig av en kvalitativ metod, i form av en semistrukturerad fokusintervju och flertal individuella intervjuer. LÄS MER

  3. 18. ”- JAG MÅSTE LEVA BÅDA VÅRA LIV OCH SE TILL ATT ALLTING FUNKAR” Stöd för att kunna uppleva aktivitetsbalans - upplevelser hos anhöriga till personer med demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Johanna Sagré; Josefin Wallmark; [2023-04-05]
    Nyckelord :Anhörigvårdare; demenssjukdom; aktivitetsbalans; vård i hemmet; stödinsats;

    Sammanfattning : Bakgrund Demenssjukdom är ett samlingsnamn för flera degenerativa sjukdomar som orsakas av en förändring i hjärnans funktioner. Vård av personer med demenssjukdom sker mer och mer i hemmet av en närstående än på andra instanser. Anhörigvårdare riskerar på grund av hög belastning, oro och stress att uppleva en obalanserad vardag. LÄS MER

  4. 19. Differentierad matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare anpassar matematikundervisningen för att möta elevers olika kunskapsnivåer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tilda Andersson; Sophia Alun Rosvall; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla och fördjupa kunskapen hur lärare i F-3 anpassar matematikundervisningen för att möta alla elevers olika kunskapsnivåer. En kvalitativ ansats i form av intervjuer användes för att besvara studiens tre forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 20. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER