Sökning: "stödjande miljöer för barn"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden stödjande miljöer för barn.
1. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER
2. Hälsofrämjande arbete tillsammans med arbetsterapeuter : En kvalitativ studie om kompetens och insatser ioch för grund- och gymnasieskolan
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund: Studien var avsedd att ge bidrag till kunskapsutvecklingen om ökat hälsofrämjande arbete för skolan. Syfte: Att undersöka vilka kompetenser och insatser arbetsterapeuter kan tillföra svenska skolan så att denna kan arbeta mer hälsofrämjande för barn och unga. LÄS MER
3. Inflytande och rörelseförståelse : Skolpersonals upplevelser av stärkande arbetssätt för att främja fysisk aktivitet bland elever
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för den fysiska och psykiska hälsan. Rörelseförståelse är ett teoretiskt ramverk som beskriver de bakomliggande faktorerna till fysisk aktivitet. Forskning visar att rörelseförståelse är en framgångsrik förklaringsmodell till hur en kan arbeta för att främja rörelse bland barn och unga. LÄS MER
4. “Det handlar om vad kan du lägga in i deras strävan efter att bli fotbollsstjärnor” : Ledares syn på fotbollens möjligheter till att vara en stödjande faktor för ungdomar i socioekonomisk utsatthet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Klyftorna vad gäller socioekonomisk utsatthet för barn och unga har under en tid ökat i Sverige (Unicef 2020). Socioekonomisk utsatthet innefattar inte bara ekonomisk utsatthet utan också brister i hälsa, förhöjd utsatthet för våld, brist på framtidstro och risk för att hamna i destruktiva miljöer som ungdom. LÄS MER
5. Hälsofrämjande arbete på Rapatac
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : The purpose of the study was to investigate the health promotion work for the children and young at Rapatac from an employee perspective. A qualitative method was used. Interviews with six employees at Rapatac were conducted using semi-structured questions. Data was analyzed by coding and forming categories and subcategories. LÄS MER