Sökning: "stödstruktur"
Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade ordet stödstruktur.
11. Hur påverkar elevers användande av lärandematriser deras textskapande i svenskämnet i årskurs 4-6?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I denna kunskapsöversikt sammanställs och kritiskt granskas forskning kring lärandematriser och hur de påverkar elevers textskapande. Forskningen breder ut sig mellan årskurserna 4-6 och anknyter specifikt till språkundervisning med fokus på skrift i svenska. LÄS MER
12. Mechanical Design, Analysis, and Manufacturing of Wind Tunnel Model and Support Structure
Master-uppsats, KTH/LättkonstruktionerSammanfattning : The use of wind tunnel models for aerodynamic research is nowadays indispensable to aviation progress in the last years as aircrafts have become more complex. Wind tunnel model design and manufacturing has adopted many different processes and materials such as the use of a five-axis CNC; making this process a relatively long and expensive one. LÄS MER
13. Ett didaktiskt universalverktyg? : En litteraturstudie om begreppskartan som stödstruktur för kritiskt tänkande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I ämnet samhällskunskap ska elever få möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt. Att tänka kritiskt är en av de högkognitiva färdigheter som ingår i det som kallas för ”2000-talets färdigheter”. LÄS MER
14. Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. LÄS MER
15. Mellanstadieelevers upplevelse av en skönlitteraturbaserad etikundervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet, som deltagit i forskningsprojektet EthicoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning. Empiriinsamling har skett genom elevintervjuer, vilka spelades in, transkriberades och kodades. LÄS MER