Sökning: "störande elevbeteende"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden störande elevbeteende.

  1. 1. Under ordningsamma former : En samtalsanalytisk studie av hur lärare och elever konstruerar daglig ordning och agenda i klassrummet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Kirwan; [2018]
    Nyckelord :pedagogy; observations; ethnomethodology; conversation analysis; classroom order; classroom agenda; disruptive behaviour; reproaches; pedagogik; observationer; etnometodologi; samtalsanalys; klassrumsordning; skolagenda; elevbeteende; tillsägelser;

    Sammanfattning : Att etablera och upprätthålla ordning i klassrummet är en komplex uppgift för lärare, särskilt för oerfarna lärare som ännu inte har etablerat egna framgångsrika metoder. Syftet med denna studie är att analysera hur lärare och elever konstruerar lokal ordning och agenda, genom empiriska observationer av daglig klassrumsinteraktion. LÄS MER

  2. 2. Störande elevbeteenden på gymnasiet : En kvalitativ intervjustudie sett ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Niklas Fredriksson; Johan Lundqvist; [2014]
    Nyckelord :Störande beteende; gymnasielärare; elever; korrigeringar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit tvådelat. För det första var syftet att beskriva och förstå sex gymnasielärares uppfattningar om störande beteende hos elever i den gymnasiala klassrumsmiljön. För det andra handlade det om att beskriva och förstå gymnasielärarnas åtgärder och korrigeringar gentemot störande beteende. LÄS MER

  3. 3. ”Eleverna behöver ramar och kramar” En kvalitativ studie om lärares egna föreställningar om störande elevbeteenden

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Svensson; Fia Lund; [2012]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; störande elevbeteende; lära;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vårt syfte med detta examensarbete var att studera lärares egna föreställningar om vad de anser att störandeelevbeteende är, vilka orsaker de tror kan ligga bakom och hur de hanterar störande elevbeteenden i sittpedagogiska ledarskap i klassrummet. Vi ämnade även undersöka huruvida lärarna har medvetna strategier i hurde hanterar störande elevbeteenden. LÄS MER