Sökning: "stadium naming rights"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden stadium naming rights.

  1. 1. Investeringar i namnrättigheter för arenor : En studie om hur företag motiverar och resonerar kring namnrättsinvesteringar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Erik Cajnerud; Julius Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Stadium naming rights; intangible investment; market investment; investment process; investment decision; stakeholder theory; Namnrättigheter; immateriella investeringar; marknadsinvesteringar; investeringsprocess; investeringsbeslut; intressentteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Investeringar i namnrättigheter för en arena eller idrottsanläggning kan definieras som en transaktion där pengar byter ägare för att säkra rätten att namnge en idrottsanläggning. Denna typ av investering har under de senaste decennierna ökat dramatiskt. LÄS MER

  2. 2. Naming Rights and Naming Wrongs. An analysis of football fan communities and their evolving attitude towards stadium branding practices

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alberto Cordenons; Georgi Stoimenov; [2017]
    Nyckelord :trade-off; topophilia; coping mechanism; anchoring theory; resistance triggers; authenticity; corporate sponsorship; naming rights; Stadium branding; sponsor-stadium fit; Business and Economics;

    Sammanfattning : This study seeks to provide an up-to-date analysis of how fandom communities perceive the stadium naming rights phenomenon. In order to gather empirical material which includes both a hypothetical and a retrospective perspective, the research is comprised of two independent cases. LÄS MER

  3. 3. Vad vinner vi på namnet? : En flerfallsstudie om arenasponsring i Sverige utifrån ett finansieringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Nathalie Hanze; Fredrik Enman; [2016]
    Nyckelord :abnormal return; efficient market return; eventstudy; financial purpose; stadium naming rights; match outcome; signaling theory; arenasponsring; avvikande avkastning; effektiva marknadshypotesen; finansiellt syfte; matchutfall; signaleringsteorin; tillkännagivande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vad det finns för finansiellt syfte med att köpa namnrättigheterna för en arena där det i främsta fall bedrivs idrottsrelaterade evenemang. Delsyftet är att undersöka hur företagets aktiekurs påverkas vid tillkännagivandet av att de blir arenasponsor samt att se huruvida arenasponsorns aktiekurs påverkas efter att ett idrottsevenemang ägt rum. LÄS MER