Sökning: "stadsmarknadsföring"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet stadsmarknadsföring.
1. Klimatanpassad planering och socio-spatialitet i den entreprenöriella staden : En fallstudie av södra Hyllie i Malmö
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : De kraftiga skyfall som drabbat Malmö har fört klimatanpassad planering högre upp på agendan. Parallellt har nyliberala strömningar gjort städer mer entreprenöriella, där mycket fokus legat på stadsmarknadsföring i hopp om att stärka skatteunderlaget. Klimatanpassad planering har i sin tur integrerats i denna metod. LÄS MER
2. Intrerssenter, identitetskriser och ideologi: Formandet av stadens varumärke
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Place branding strategies and urban transformation in ’emerging world class’ cities
Magister-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Countries in the Persian Gulf and Pacific Asia have in a short time transformed themselves into economic powerhouses. The urban environment in these countries has been highly impacted by a tremendous economic growth and an emphasis on megaprojects containing modernistic urban design as well as the hosting of prestigious events. LÄS MER
4. Arenor och Evenemang - En Studie om Stadsmarknadsföring i Malmö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografiSammanfattning : Malmö har som många andra städer behövt förändra sig när industrierna har flyttat från staden. Stadsomvandlingen från industristad till något nytt brukar innebära en upprustning av innerstaden och uppförandet av profilbyggnader (till exempel Turning Torso). LÄS MER
5. Stadsmiljöns betydelse för en stads identitet : med Malmö som referensstad
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Det allt större intresset för städers identiteter tycks vara sammankopplat med det postindustriella samhällets strukturer där en modern och attraktiv stad ska locka turister, boende och företag som i sin tur ska generera ekonomiskt tillväxt. För att säkerställa lokal tillväxt har konkurrensen mellan städer ökat vilket således har inneburit ett allt större intresse för städers identiteter som ett konkurrensmedel. LÄS MER